cari id yes guru sktp

21 Disember 2008

Ikut ke tak?

Perbualan singkat di net bersama seorang kawan beberapa hari yang lepas.
"Takpe cikgu, nanti adelah tu...." . Topiknya lebih kepada persoalan jodoh. Katanya lagi, "Semua dah okay dah...kerja ada, gaji ada, rupa pun ada, cuma teman sahaja yang belum ditemukan, cikgu sabar saje, banyakkan doa,"
Dia kata lagi ada mereka-mereka yang lain nasibnya tidak sebaik kita. Kerja tiada, teman pun tiada. Kalau dibandingkan bukankah kita lebih beruntung?

Betul....kalau kita pandang di atas kita akan sentiasa merasa yang kita ini serba kekurangan. Tapi jika kita pandang di bawah, rupanya kita ni masih boleh dikata beruntung. Tentang perbualan bersama teman tadi, dia juga membuat kenyataan, kalau kahwin pun tapi tidak mengecapi kebahagiaan....siapa yang lebih untung...?

Itulah percaturan hidup. Ada yang kata, duit ada, kerja ada, teman2 di keliling,harta cukup,lengkapkah hidup tanpa isteri/suami?
Ada juga berbisik, ada isteri/suami tapi jika hidup masih huru-hara baik membujang...lebih bahagia.

Ish...aku yang bujang pun jadi konpius...hehehhe. Tapi aku masih percaya jika kita sebagai manusia menjalani hidup berlandaskan peraturan dan panduan yang Allah dah sediakan, kita pasti selamat walau apa pun terjadi. Cuba diingat-ingat semula , aku ikut tak peraturan dan panduan tu? korang camne?

Burung belatuk jambul merah,
Sepakat dengan rajawali;
Minta ampun kepada Allah,
Minta syafaat kepada nabi.

4 ulasan:

- jinggo - berkata...

Kita sebaiknya jangan mengambaikan fitrah untuk berkasih kasihan - sebab itu tuntutan fitrah kita , tapi dipadankan dengan apa yg berlaku hari ini : banyak kena ambil kita - persoalan karektor , kerja , ekonomi , agama , famili ( terutamanya karektor ).

Sebab karektor membuatkan kita seronok hidup bersama. Yang lain2 akan datang beriringan.....WAK JINGGO.

pusat berkata...

.. cuba bayangkan udah nak kawin tetiba ujian saringan HIV kandas... lg parah... bersyukur dengan ape yg kita ada....

anis > jinggo berkata...

Betul juga kan.....apapun fikirkan diri sendiri dulu. bahagiakan hati kita.

anis > pusat berkata...

ermmmm bernangis tak berlagu la kalau mcmtu. Tapi itu lebih baik daripada dapat tahu sesudah kahwin.Lagi parah!