cari id yes guru sktp

14 Julai 2007

Kurikulum Tersembunyi

Sekiranya kita ke sekolah dengan anggapan bahawa pendidikan yang kita terima itu adalah semata-mata untuk lulus dalam peperiksaan, maka anggapan itu sebenarnya adalah salah. Terdapat banyak kurikulum tersembunyi yang terdapat di sebalik semua mata pelajaran yang kita pelajari sehari hari.Mungkin kerana terlalu asyik dengan pencapaian yang bakal di perolehi dan terlalu memikirkan tentang peperiksaan maka kita terlupa mengenai 'ilmu' yang tersembunyi itu.Apa yang telah kita pelajari itu secara tidak sedar itu sebenarnya telah membantu kita dalam peperiksaan dan lebih utama ia sebenarnya membantu kita menjalani hidup kita. Misalnya, tindakan disiplin mengajar kita bahawa setiap perlakuan kesalahan yang kita lakukan itu ada akibat buruknya. Dari situ kita juga belajar bahawa apa sahaja perlakuan yang kita lakukan pasti akan ada kesan dan akibat sama ada baik mahupun buruk. Selain daripada itu, ada banyak lagi perkara tersembunyi yang kita pelajari ketika di sekolah sama ada secara langsung daripada guru ataupun secara tidak langsung daripada sumber lain.

Antaranya ialah :

1. Cara-cara meramal kesan atau akibat
2. Cara-cara membaca
3. Cara-cara membezakan antara fakta dengan 'auta'
4. Cara-cara memberikan penekanan
5. Cara-cara menjadi kreatif
6. Cara-cara berkomunikasi dengan jelas
7. Cara-cara belajar
8. Cara-cara untuk kekal sihat
9. Cara-cara untuk menghargai diri sendiri
10.Cara-cara untuk hidup yang penuh bermakna

Jika kita sebagai guru mengambil sedikit waktu untuk menjelaskan beberapa manfaat tersembunyi yang terdapat dalam mata pelajaran masing-masing, para pelajar mungkin lebih prihatin, teruja dan berkeinginan untuk mempelajarinya. Sekiranya kurikulum tersembunyi ini terus dibiarkan dalam keadaan tersembunyi, kita mungkin akan berhadapan dengan para pelajar yang hanya belajar untuk lulus dalam peperiksaan semata-mata dan tidak dapat memanfaatkan mata pelajaran itu sepenuhnya.

p/s : Cikgu-cikgu mari kita fikirkannya bersama.

Penulis asal : A. Waty Mohd Noor

13 Julai 2007

Kursus PTK Meningkatkan Profesionalisme Keguruan

Yayasan Guru Malaysia Berhad (YGMB) melalui anak syarikatnya UAM Sdn. Bhd. bersama dengan Bahagian Pembangunan dan Penilaian Kompetensi Kementerian Pelajaran Malaysia telah bergabung tenaga mengendalikan kursus-kursus PTK untuk Pegawai Perkhidmatan Pelajaran Gred DGA 34, DG 44, DG 48, DG 52, dan DG 54.

Penganjurannya adalah bertujuan untuk memberi peningkatan pengetahuan dan kemahiran profesionalisme keguruan serta nilai-nilai peribadi supaya dapat menyumbang secara berkesan kepada organisasi(Dato' Hj. Termuzi bin Abdul Aziz,CEO UAM Sdn. Bhd) dan juga untuk menilai kompentensi pegawai bagi memenuhi salah satu syarat untuk layak dipertimbangkan anjakan gaji atau kenaikan pangkat atau kedua-duanya.

Tempoh kursus selama 7 hari(3 hari kuliah + 4 hari penilaian)
Tajuk-tajuk kuliah:
1. Kepimpinan berkesan ke Arah Perubahan Dalam Pendidikan
2. Wawasan 2020 dan Dasar KPM
3. Pengurusan Kewangan
4. Nilai dan Etika Dalam Perkhidmatan Awam
5. Integriti Dalam Perkhidmatan Awam
6. Aplikasi ICT dalam Pendidikan
7. Kompetensi Kecerdasan Emosi
8. Pengurusan Strategik & Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM)
9. P&P Berkesan.

Penilaian:
1. public speaking
2. tugasan kumpulan
3. tugasan individu
4. ujian akhir kursus

Kursus diadakan di 4 Zon
1. Zon Utara (Penang/Kedah): peserta dari Penang, Kedah, Perlis, Perak
2. Zon Timur (Kota Bharu): peserta dari Pahang, Terengganu, Kelantan
3. Zon Selatan (Kuala Lumpur): peserta dari Johor, Melaka, N.S,Wilayah Persekutuan
4. Zon Sabah-Sarawak : peserta dari Miri,Sarawak

Pemilihan peserta adalah berdasarkan permohonan yang dibuat oleh Pegawai Perkhidmatan Pelajaran dari Gred DGA 34 - DG 54 ke KPM dan surat panggilan untuk mengikuti kursus dikeluarkan oleh Bahagian Pembangunan dan Penilaian Kompetensi, KPM.

Impak :
* Kursus bertepatan, memberi informasi dan kemahiran untuk guru
* Kursus sebagai pemangkin bagi seorang pendidik agar menjadi lebih dinamik dan berilmu. Semua guru harus menyertainya.

p/s : Semua guru ada peluang untuk menyertainya?
Semua guru akan dapat surat panggilan?
Semua guru buat permohonan?

17 ciri guru matematik yang berkesan

Adaptasi dari majalah Pendidik edisi Julai 2007-m/s 40

Personaliti guru , ciri personaliti sangat mustahak untuk menjadikan guru matematik sebagai guru yang berkesan. Lima personaliti yang kerap ditimbulkan ialah

1. sebagai model kepada pelajar
2. berani
3. bersih fizikal dan mental
4. baik hati
5. rajin

Guru matematik yang berkesan mempunyai tujuh asas pengetahuan pengajaran

1. mengikut keutamaan
2. pengetahuan tentang pelajar
3. pengetahuan mengenai sifat pelajar
4. kandungan pedagogi
5. matlamat pendidikan
6. konteks pendidikan
7. kurikulum

Guru matematik yang berkesan memberi tumpuan kepada

1. memahami matlamat pendidikan dan idea yang akan diajar
2. mengolah pemahamannya kepada pemahaman pelajar
3. mengurus, menyusun dan menyampai pengajaran
4. menilai pengajaran
5. mengimbas kembali pengajaran

11 Julai 2007

Karnival Tunas Mini Olimpik

MAJLIS SUKAN SEKOLAH-SEKOLAH DAERAH KLANG 2007



KEPUTUSAN AKHIR

JOHAN KESELURUHAN KARNIVAL
1. SK Telok Pulai 141 Mata
2. SK Simpang Lima (1) 137 Mata
3. SK Taman Klang Utama 136 Mata

JOHAN KESELURUHAN KATEGORI LELAKI
1. SK Simpang Lima (2) 87 Mata
2. SK Sementa 60 Mata
3. SK Taman Klang Jaya 55 Mata
4. SK Bukit Rimau 45 Mata

JOHAN KESELURUHAN KATEGORI PEREMPUAN
1. SK Telok Pulai 114 Mata
2. SK Taman Klang Utama 91 Mata
3. SK Simpang Lima (1) 56 Mata
4. SK Simpang Lima (2) 50 Mata

08 Julai 2007

Ini cikgunya....

Antara guru-guru yang ikut serta dalam Perkhemahan Unit Beruniform & Motivasi Pengawas SKTP 2007.

07 Julai 2007

Perkhemahan....Kayak

Perkhemahan Unit Beruniform dan Motivasi Pengawas 2007 diadakan pada 7hb Julai 2007. Saya bukanlah salah seorang yang tersenarai untuk mengikuti perkhemahan ini. Tetapi oleh kerana lokasinya yang tidaklah jauh sangat, saya dengan sukarela menjengah aktiviti yang diadakan pada hari pertama perkhemahan. Juga bertujuan mencari bahan untuk entri blog saya ini. Mungkin entri kali ini tidak mengikut 'theme' blog saya yang berkaitan pendidikan seperti yang lepas. Atas permintaan seorang sahabat maka saya catatkan jugalah pengalaman-pengalaman yang saya lalui di sini bersama rakan rakan perjuangan yang lain.

Kayak antara aktiviti yang disediakan pada petang itu. Disebelah pagi telah diadakan aktiviti hiking , tetapi saya tidak mempunyai gambar-gambar yang boleh dikongsi bersama di sini kerana saya hanya tiba di kawasan perkhemahan pada waktu tengahari. Seronok juga melihat murid-murid diberi pengalaman berkayak ni ..... kat tasik je la bukan kat sungai atau kat laut. Oh ya lupa pula, perkhemahan ini diadakan di Kem Pulapes, Jugra. Lebih kurang satu jam aje dari Bandar Klang. Aktiviti berkayak ini memberikan peluang kepada murid-murid untuk saling bantu membantu antara satu sama lain. Persefahaman amat perlu, apatah lagi semasa nak mendayung tu. Kalau tak sepakat memang tak bergeraklah. Kekuatan daya tahan fizikal terutama tangan juga diperlukan semasa aktiviti ini. Paling utama, aktiviti ini mengajar mereka untuk mengimbang badan dan juga bekerjasama dalam pasukan.

Saya pergi ke Jugra ni pun berteman juga, bersama kak Ina, saya bawa tukang urut nie, dan kedatangan tu taklah sia-sia juga sebab khidmat kak Ina digunakan cikgu-cikgu yang terseliuh dan terkejang lepas berkayak tu....free je pun, ikhlas, kumpul harta kemudian hari.Buat bekalan. Bekalan kat dunia ada, bekalan kemudian hari tak dilupakan.

Saya dan kak Ina tak lama, selepas mengurut tu, 6.00 petang kami pulang ke Klang semula. Niat nak datang semula malamnya. Maklumlah, malam tu aktiviti agak menarik untuk dijadikan entri di sini, aktiviti kebudayaan. Tapi pelepasan daripada orang tua saya takde, so terpaksalah saya melepaskan peluang untuk mendapatkan bahan berita pada malam harinya. Namun saya dah merancang esok seawal pagi lagi saya dan kak Ina akan kembali semula untuk cerita selanjutnya...So kita tunggu berita dan gambar seterusnya esok okay.....

04 Julai 2007

Kesibukan & Tanggungjawab

Sibuk menjadi punca saya tidak mengisi entri baru . Tiada kesempatan. Sibuk dengan tugasan di sekolah. Juga sibuk membereskan tugasan yang diberi universiti.Pening juga nak mengatur dan menguruskan masa. Ayah pun terpaksa bertolak ansur dengan kesibukan saya. Walaupun masih ada rungutan, terpaksa diterima juga situasi demikian.

Di sekolah, guru-guru diberi kelas tambahan untuk meningkatkan tahap penguasaan English. Namun, tidak berjalan seperti yang diharap-harapkan. Adakalanya kehadiran sungguh mengecewakan. Berutungnya saya menjadi pelajar, jika saya yang menjadi gurunya, ..........:-( saya nangis kot.

Hahaha.....maklumlah kita cuma manusia biasa, ada kekurangan masing-masing maka perlu juga kita menerima segala macam alasan yang diberi. Manusia memang begitu ada-ada sahaja..kui kui kui. Walau apa pun setiap daripada kita mempunyai kesibukan dan taggungjawab yang tersendiri. Asalkan kita sedar tentang tanggungjawab kita walau sesibuk manapun kita, dah kira baiklah tu.