cari id yes guru sktp

24 Januari 2010

hatiku sebenarnya sudahpun menangis

errkkkk apa yang jatuh ke bumi? ntahlah.....dah cuba untuk kuat. tapi untuk yang satu ini aku SUNGGUH TAK MAMPU!....dari minggu ke minggu, sehinggalah tarikh itu dah tinggal dua minggu dari sekarang. makanya, aku MESTI balik minggu ini juga. antara mahu dan terpaksa.

hujung minggu yang meletihkan untuk aku. pagi bersekolah ganti-ada merentas desa. sebelum itu aku sudah mencari seseorang yang sudi. seorang sahabat yang sering bersama aku ke mana2 yang aku perlukan selalu ada....tapi sejak dua menjak ini. Herm...ntahla. aku positifkan diri, dia juga perlu utamakan dirinya selain aku. maka aku redha apabila dialog ini menjelma"balik kg ko eh? herm...aku malas la nak g jenjalan". aku terima. aku balas dialognya pendek "ok". dan terima kasih kepadanya mengukuhkan dialognya dengan alasan "masalah dalaman". dan aku tak kisah apa pun alasannya, benar atau palsu. kerana yang aku mahu cumalah satu "boleh temani aku" atau "tidak boleh temani aku" . itu sahaja. dan aku amat bersyukur kerana ada sahabat sepertinya kerana dah banyak menghabiskan waktunya menemani aku. dan dia tidak perlu sentiasa untuk bersama dgn aku. kerana aku sedar... masih sedar... dia masih ada hak keatas hidup dan kehidupannya sendiri. walaupun sebenarnya dialog itu membuatkan aku rasa seperti nak menangis.

housemate? aku sedar akan kesibukannya menjalani praktikum. so aku awal2 tidak mengharapkan dia. aku tak mahu mengganggu khusyuknya dia dengan tugasan yang mcm2. sebab aku pernah berada ditempatnya dulu. aku faham. aku mcm mati akal makin macam nak menangis.

seorang lagi sahabat aku dekati. dan jawapannya membuatkan aku lega teramat sangat. sungguh tak kisah walaupun dia temani aku seketika. bersyukur. dan tiba waktunya. sejam aku menanti menjadi dua jam dan tiga jam.........sms tak dibalas, panggilan tak dijawab. aku benar-benar seperti nak menangis! aku masih positifkan keadaan, mungkin dia tertidur.
dan tiba2 hp aku berlagu, abg anang dah call....."adik, balik kg tak? pukul berapa? bila nak sampai?"aku kata aku balik....lepas asar k...."mcm tu takpelah abg ingat abg nak keluar dah nie...xpelah abg tunggu ani sampai dulu".

dan aku sudah tidak senang duduk bila aku ditunggu orang. amat tak selesa. itulah aku...biar aku tunggu orang jangan orang tunggu aku. aku nak menangis dah. dan aku tiba-tiba teringat Zara. "Jom...teman akak balik kg..pulau indah..nak tak???"
"nakkkkkkkk...."
aku jadi legaaaaaaaaaaaa sangat.

SUNGGUH aku takkan balik Pulau Indah SORANG DIRI! aku ...SUNGGUH TAK MAMPU nak berseorangan di sana!
Hatiku.......sebenarnya SUDAHPUN MENANGIS!! dan selalu menangis apabila balik ke sana.

21 Januari 2010

cari padi dalam beras??

A.
Hah....apabila sekumpulan orang KPM berkampung hampir 2 minggu di sekolah adakah boleh diibaratkan seperti mencari padi dalam beras??? Sesekali ada tetamu istimewa. Bagus juga kan...

B.
Bertanya sana sini semua tak tahu. Apabila bertindak, tindakan pula tak diterima. Jadi bagaimana? Masih mencari padi dalam beras? Aku diletakkan di mana? Duduk diam dikata tak tahu nak bertindak. Tapi bila bertindak....tindakan ditolak. So...???

C.
Jangan hairan apabila memberikan hadiah pena kepada orang bebal, lalu dia menggunakan pena itu untuk menulis cemuhan kepada si pemberi pena tadi.

16 Januari 2010

Wahai diri...tak perlu sembunyi!

buntu...
ada sahaja yang mencari,konon beri peluang. konon beri pengalaman dan disebaliknya ada imbuhan. Di mana harus aku sembunyi? perlukah aku bersembunyi? Ah.....yang utamanya disini adakah aku dipaksa atau aku terpaksa....ditelan mati mak diluah mati bapak! (dan nyatanya memang pun aku sudah kehilangan keduanya-mak dan ayah memang dah takde...so???)

Kenapa perlu aku lakukan itu, jika aku berasa tertekan dengan perkara itu?? Sangat tertekan. Dan jika aku teruskan maka ianya tidaklah dengan seikhlas hati serta rela hati. Sesungguhnya aku benci itu. Dunia aku sekolah! dan aku bahagia dengan dunia aku walaupun ada pelbagai cerita di dalamnya. Aku sayang dunia sekolah aku walaupun adakalanya aku bosan dengan situasi didalamnya. Aku sayang dunia sekolah aku walaupun ianya tidak menjanjikan wang jutaan ringgit masuk ke poket bajuku! Mengapa perlu kalian menarik aku keluar dari dunia itu??? Kenapa???? aku pun pelik!

Sekolah itu duniaku. Guru adalah cita-citaku. Cita-cita yang ayah tanamkan dalam diri aku dari sebelum aku mengenal huruf dan angka!Dan ianya masih utuh dalam jiwa.
Yessss.........betul aku perlukan produk itu. Tapi kenapa aku perlu aktif dalam segala aktiviti yang dijalankan??? Aku tak minat! Itu semua bukan dunia aku!

Dunia aku.....sekolah. Dunia aku juga mencabar! Dunia aku juga ada pelbagai warna di sekelilingnya. Dunia aku juga berjumpa pelbagai jenis manusia! Dunia aku juga ada susah senangnya! Dunia aku juga menyampaikan pelbagai maklumat! Dunia aku juga berkongsi bermacam pengetahuan! Walaupun tidak memberikan kemewahan duniawi secara total tapi ianya memberi kemewahan emosi untuk aku! Aku puas melakukan sesuatu yang aku buat dengan rela hati.Sekolah duniaku dan aku berhak untuk terus berada di sini!

08 Januari 2010

speechless

RINDU AYAH !
dari kejauhan
kini
hanya doa yang mampu kukirimkan


01 Januari 2010

Konflik di hati

CINTA
Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau boleh nak dia tahu dan kita seboleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. Kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya.
dalam kata lain : cinta di tujukan kepada seseorang yang kita selalu ingat dan mimpi. Tanpanya kita akan rasa sunyi dan kita cintakan sepenuh jiwa dengan hati yang ikhlas kepadanya walaupun dia buat tak tahu saja.

SAYANG
Kita memerlukan dia masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. Selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita.
dalam kata lain : sayang di tujukan kepada seseorang yang boleh membuangkan masa dia untuk mendengar dan memeningkan kepalanya dengan masalah kita dan kita juga boleh menyakitkan hati dia kerana kita bukannya cinta kepadanya.

SUKA
Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy-go-lucky. Apabila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi kita taklah rindu sangat kat dia kalau tak berjumpa seminggu.
dalam kata lain : suka di tujukan kepada seseorang yang boleh menjadi pelawak kepada kita. Kita akan suruh dia diam sekiranya usus kita dah nak pecah.

MINAT
Ada sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya.
dalam kata lain : minat ditujukan kepada seseorang yang ada sifat, peribadi atau barang yang kita mahukan.

Tetapi kita kena ingat juga bahawa tanpa minat , suka, dan sayang kita tidak akan CINTA pada seseorang itu.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

~Konflik di hati~

Siapalah aku
untuk menidakkan hak dia
memenuhi hak-hak
yang dia miliki.
Namun hikmah disebalik pendedahan itu
Aku boleh memadamkan segala
harapan yang mula tumbuh
agar ia tidak terus berkembang mekar.
Aku bunuh harapan itu sekarang
untuk menanam harapan yang baru

~Selamat Tahun Baru 2010~

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@