cari id yes guru sktp

28 November 2011

Indahnya aksara-aksara itu...

Pasang surut dalam kehidupan sentiasa ada, tidak kira di mana kita, dan siapa kita. Ada kala rasa ria, ada waktu kita pilu, ada ketika kita ketawa, ada hari kita iri, ada saat kita ralat.....dan kita perlu pandai rawat agar yang negatif tidak terus melarat dan yang positif akan terus aktif.

Jalan-jalan... fb walking di pagi hari, sendirian. Sedang sang suami merebah badan melepas lelah. Saya terjumpa aksara-aksara yang disusun hebat membawa makna. Membacanya boleh mengubat rasa sebal, memahaminya boleh mereda amarah jiwa. Menyelusuri tiap patah kata mampu memotivasi hati dan diri. Bangkit redha akan segala ketentuan yang telah tertulis sejak azali. Tegak redha akan segala rahsia Allah yang tidak tercapai dek akal manusia biasa. Menangislah seketika jika mampu memberi ketenangan. Amarahlah sekadarnya andai dapat membuang rasa. Ketawalah sewajarnya pabila itu cara mempamer bahagia. Dan di penghujung segala cerita REDHA akan segala susunan frasa-frasa kehidupan yang telah direncana untuk kita.

Dari wall fb Etie Nurbaya , aksara dan frasa ini boleh kita selusuri maknanya bersama, lalu saya abadikannya di Tinta Semalam.

Saat hati berkata "INGIN", namun qadar Allah berkata "TUNGGU". Saat air mata "MENITIS", namun qadar Allah berkata "TERSENYUMLAH"...Saat segalanya terasa "MEMBOSANKAN", namun qadar Allah berkata "TERUSLAH MELANGKAH"..Kita merancang sesuatu, ALLAH juga merancang sesuatu yang dirahsiakan-Nya buat kita. Namun, rancangan ALLAH itu LEBIH baik...yang TERBAIK...dan yang PALING BAIK dari rancangan kita..

Maka...berbahagialah dan bahagiakan hidup kita walau dilanda duka. Kerana pastinya hujan yang turun di kala panas mentari menyinar cahaya akan mewujudkan pelangi yang indah di kala petang membuka tirainya. Teruslah tersenyum kerana ia mampu membuatkan dirimu bahagia dan membahagiakan orang lain juga.


Bersyukurlah kepada Allah. Dan barangsiapa bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri, dan barangsiapa tidak bersyukur, sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji” (Luqman;  31 : 12)



22 November 2011

Cuti?

Seronok kan anak-anak yang telah mula bercuti. Balik kampung, bersantai dan bercuti bersama-sama keluarga. Dan saya pun...tidak sabar untuk bercuti. Saya sedang bersemangat nak membersihkan bilik bacaan saya. Saya nak ubah jadi bilik tidur kedua. Perlu korbankan segala macam majalah yang tersimpan sejak 4-5 tahun yang sudah. 67 kg....hanya dapat ditukarkan dengan RM13.40. Huhuhuhuhu.


Argghhh tak sabarnya nak bercuti!!!! Nak rehat! Nak rehat! Nak  rehat! Dan impian itu hanya akan terlaksana minggu depan uuuooallllssss....coz...

21/11/2011 - Mesyuarat guru dan Taklimat Pengurusan Akhir Persekolahan 2011.

22/11/2011 - Mesyuarat Panitia-Panitia semua Mata Pelajaran.

23/11/2011 - In House Training KSSR Tahun 2 untuk guru-guru tahun 1,2 & 3. 

                     Kemas kini fail-fail Panitia yang berjumlah 13-14 fail kesemuanya.

24/11/2011 - Kemas kini Stor Sukan & Serahan Dokumen.

25/11/2011 - Kemas kini bilik-bilik khas, Serahan Dokumen & Jamuan.


So, 26/11/2011 barulah boleh relaks dan cuti. Seminggu sebelum persekolahan sesi 2012 semua kawan-kawan SKTP saya dah perlu berada di sekolah!!! Wokey????? Sangat bagus kan?...Hihihihi or Huhuhuhuu? Ops itu pun belum pasti antara 26/11/2011 - 25/12/2011 tu dapat cuti sepenuhnya. Ada kemungkinan jugak saya akan dipanggil untuk membantu menyiapkan jadual guru-guru....macam tahun-tahun sudah....ntah la.....saya...SYMP!

 CUTI???

18 November 2011

UPSR SKTP 2011

5A - 20 calon
4A - 11 calon

TAHNIAH!!!

Guru Besar

"Alhamdulillah.....peningkatan 2Q (kualiti dan kuantiti) amat membanggakan. Tahniah

 SKTP........menyerlah jauh dari yang biasa !!!!"


Penyelia Petang

"Syukur alhamdulillah, pastinya semua warga sktp bergembira dan berasa bangga dgn 

peningkatan ini. Syabas dan tahniah terutama kepada guru2 tahun 6 dan guru2 lain yang 

terlibat membimbing calon2 upsr 2011...moga kita semua dikurniakan kecekalan dan 

ketabahan berganda olehNya dalam kita menghadapi cabaran berganda utk tahun2 

seterusnya..."



17 November 2011

Bertukar!!! Zaasssssss....

Geram? Tukarkannya segera dengan sesuatu yang positif. Kesian, kekasihku penat. Tapi cedih gaklah hati ni kan. Emosi nak naik angin je aku pun dua hari ni. Semalam jadi staff bank sekolah jap. Duk kat kaunter dari jam 2 petang hingga 5 petang. Gara-gara menjalankan tugas penyerahan wang bantuan kerajaan RM100 untuk setiap murid tu. 

Bayangkan selama 3 jam di kaunter tu, hanya berbekalkan sebotol air minera. Oh syukur! Namun biasanya jam 3.30 tu time minum dan makan petang di kantin. Pada hari tersebut...lupakan seketika. Sesudah itu barulah terasa lapar. Itu rasa yang dirasa, tengahari nasib baik makan kat rumah. Kalau tidak mau kebulur. HUhuhu. Pulak tu hari aku bertugas kena jaga pintu pagar. 7.30 baru dapat balik....dah melepasi waktu maghrib tu. Tunggu budak....parent dia tak datang2, walhal anak dah call dah suh amik. Pelik kan? Sebab dah masuk waktu, aku plak call dan cakap sendiri....."pn...anak puan ni xde sape nak amik ke?" Than lepas tu barulah abangnya datang amik. Adoyaiiiiii.

Kalau balik tu tengok2 atas meja ada lauk baru ke....bestkan? malangnya.....segera tukarkan kesedihan kepada kesabaran. Segera, ok! Aku bantai goreng nugget jer, buat lauk tambah. Perut lapar x tahan, balik2 terus petik dapur nak menggoreng. Hubby? Sedang solat maghrib. Then lepak jap amik nafas barulah bersihkan diri, sementara hubby g masjid untuk Isya' plak. Aku dok menahan lapar tunggu kekasih balik, tertidur kat sofa. Wallahhhhhh...jaga2 kul 9, my darling tengah makan. Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa tak kejut pun! tak ajak pun! Bini dia tengah lapar terus hilang lapar seyyyy...majuk! 

Pagi2 dah bangun untuk program hari kecemerlangan plak. Masih ingat kat laki balik nak ade sarapan atas meja. Tak sempat nak buat, beli je nasi lemak. Balik tengahari lenanya dia tidur. Azan sebelah telinga tak jaga. Aku buat misscall...wah bunyi deringan telefon mampu membangkitkan orang yang sedang lena. Seyyyy....tahu i yang call....bley sambung tidur! Comfirm! Tak ingatlah tu permintaan aku dua hari lepas.....tolong hantar aku kat hotel goldcourse (gara-gara malas nak tinggal kete parking bayar). Keciwa tak???? Tukarkan segera kesedihan kepada kesabaran. Dia penat! (Saya pun penat juga....(T_T)). Akhirnya sorang-sorang la drive menuju haluan. Meninggalkan rumah dengan mematikan semua bekalan elektrik. Terutama kipas! Maka apabila kepanasan .....hehehhe (nakal kan?) Geram!

Saya tiba di rumah selepas asar. Hahahah terlihat semua tingkap dan pintu terbuka luas(grill kunci le tapinya). Dan kipas dah terpasang! Angin amat2 diperlukan saya kira. Dan darling saya masih lagi lena. Frust tak??? tukarkan negatif kepada positif. Segera! Dia masih letih. Dan saya letakkan hadiah cabutan bertuah serta buah tangan yang saya peroleh petang tadi di atas meja.

Selepas maghrib berlalu baru ade teguran
."Eh apa ni? Mana dapat?" 
 "Sekolah"
 "Hadiah?"
 "Cabutan bertuah"

Sambil di belek-belek isi barang beg kertas tu. 
"Herm....macam-macam dapat eh...kek pun ade." Saya diam jer.
Comfirm! Darling saya tak ingat langsung permintaan saya dua hari lepas, dan baru semalam saya ingatkan kembali. Tapi......Segera...tukarkan perasaan negatif kepada perasaan positif. Apa ye...apa saya nak buat supaya boleh buat hati saya sedikit terubat? Herm tangan saya sakit dan ngilu minggu ni.

"Yang....." sambil saya hulurkan tangan kanan saya yang terasa ngilu dan adakala sakit waima mengangkat secawan kopi dalam tempoh 10-15 minit sahaja. 
"Sakit lagi ke? kesian...penat ye?" sambil tangan saya tu disambut dan diurut dengan minyak panas. Legakan? Saya berjaya la juga mengubat hati. Apatah di sokong pula dengan menonton TV9 rancangan semanis kurma.

Semuanya mainan perasaan sendiri agaknya, bahana ditawan jepun seminggu ni. Tapi kan.....perlu tak saya menyatakan perasaan sedih yang sudah melanda dan berlalu itu kepada kekasih hati saya ? Atau diam kan sahaja? 

Dan semua-semua yang berlaku membuatkan saya sedikit rasa down. Penyakit M pun menjelma. Kerja sekolah masih ada yang berbaki yang perlu saya siapkan nie....Masa yang ade cuma JUMAAT 18 NOV 2011. Dan seterusnya cuti sekolah pun dah bermula....pening tiba2!!!


Very2 Lazy Maaaaaa................................Dah tak dapat nak tukar negatip jadi positip je rasa ni. But I'm trying!

16 November 2011

Dalam duka ada suka

Tersangat-sangatlah geram. Kerja berlambak...time nilah printer nak wat hal. Aku geram banget nih. Huh nasib baik ada kawan-kawan yang sudi membantu memberi tunjuk ajar camne nak betulkan. Tq cik wana....tq adikku hanif.....tapi x berjaya pun la haniffffffffffffffffffffffffffffffff oiiiiii. Rasa nak menjerit ..rasa nak pijak-pijak jer printer tu tau ! Mangaiiiiiiii punya printer.  Dan nasib baik lagi coz ada kawan yang sudi offer nak printkan dokumen tu. Penting tu....nak guna esok! Muaaahhhhhhh....sayang pn zetty....luv you bebeh! Tapi sungguh aku x puas hati ngan printer nie la....bengang betul aku. Masa dah suntuk tau......Allignment lari! Camne nak betulkan lagi????? Hissshhhhh....baru tu printernya bukan 10tahun punya printer. Mana gua tak bengang!
Astagfirullah...mengucap bebanyak la 'mak teh'!!! huhuhuhu.....Istighfar la 'mak unggal'!!!! Yeyeye...syukur ada yang sudi membantu. Terima kasih Allah menganugerahkan bantuan untukku yang dalam kesulitan yang kecil ini. Mudah-mudahan Engkau terus memberikan kemudahan dan kelancaran dalam penghidupanku di masa-masa akan datang juga. Amin.

02 November 2011

Linus Sifar....Tawakkal.

Hujan-hujan macam ni yang buat saya mengantuk! Walhal ada lagi beberapa kerja sekolah yang perlu saya siapkan. Errrrr..abaikan untuk malam ini, boleh? Awal pagi esok , bangun dan siapkan la kan.....Ntah kenapa hari ini terasa letih benar. Bukan ade buat apa pun, selain mengutip dan mengedarkan buku pinjaman , latihan untuk persembahan sempena hari kanak-kanak, dan juga menjalankan ujian linus saringan 6. Ah...malang cuma 2 daripada 6 murid yang hadir pada hari ini. Selesai untuk dua orang sahaja. Kalau 4 lagi tidak juga hadir ke sekolah esok..lusa....harus bagaimana? Gurukah yang akan dipersalahkan andai target linus sifar 2012 bagi kohort 1 tidak tercapai???? tension tak? Linus oh Linus...

Nasib baik SAP dah saya siapkan awal-awal lagi. Haih. Kami cikgu-cikgu....SYMP jewwww..h....dan saya lakukan semampu yang boleh. Ok. Prestasi saya sedikit tercalar tahun ini...Nak kena polish semula agar di anjung 2012 bersinar-sinar cahaya hingga ke penghujung.