cari id yes guru sktp

23 Mei 2007

Ketam mengajar anak berjalan lurus

Ramah mesra dengan sesiapa sahaja akan memudahkan diri kita untuk didekati oleh sesiapa sahaja. Keramahan menunjukkan kemesraan. Jangan terlebih ramah, susah juga . Itu sebab kita digalakkan bersederhana sahaja dalam banyak perkara.

Peperiksaan pertengahan tahun di sekolah tamat hari ini. Memberikan peluang untuk beramah mesra dengan murid-murid. Anak-anak kecil ini mudah untuk berkongsi cerita, apatah lagi apabila mereka berasa selamat tatkala bersama kita.

Pendekatan ini (ramah) boleh juga kalau cikgu sekolah gunakan untuk mendekati murid-muridnya. Pasti banyak cerita akan kedengaran. Pelbagai aduan bakal disampaikan. Walaupun sekecil kuman, cikgu yang ramah itulah yang akan dicarinya!!!

Hingga hal-hal peribadi pun murid-murid sekarang tidak segan silu untuk ditanyakan kepada guru mereka.Pelbagai soalan ditujukan. Dan selaku guru haruslah bersedia untuk menjawabnya.Tapi haruslah berhati-hati ketika mengeluarkan kata-kata. Tersilap bahasanya boleh tersilap tafsirannya.

Kepercayaan mereka pada gurunya juga membolehkan mereka ke tahap berkongsi rahsia bersama gurunya. "Cikgu....nak tahu tak saya ada rahsia pasal cikgu **** " antara ayat-ayat yang mungkin pernah sampai ke telinga para guru."Tapi...cikgu jangan cakap dengan sapa-sapa tau...ini rahsia" . Kata-kata itu bukanlah keluar daripada murid berumur 12, 16, atau 17 tahun sahaja. Malah juga daripada murid yang baru menjangkau 8 tahun.

Wahai cikgu-cikgu sekalian, sedarilah perlakuan kita sememangnya menjadi perhatian murid-murid kita. Bahasa kita walau senakal mana pun murid tetap sampai kepada pendengaran mereka.Ramah dan rapat bagaimanapun kita bersama murid kita , kita tetap perlu berwaspada dengan tingkah laku dan pertuturan kita. Apa yang didengar,dilihat akan tetap menjadi contoh!

Jangan sampai satu hari nanti kita akan terdengar " Fariz mana?" "Entah, dah pergi mati kat belakang sana". Aduh itukah bahasa anak merdeka? Di tanya guru yang mendengar..."Eh, kenapa cakap macam tu?". "Cikgu **** cakap macam tu, boleh!"

Macam mana nak membela ya? Awas cikgu , guru di sekolah sewajibnya mengajar budi bahasa yang penuh kesopanan dan bukan sebaliknya, gara-gara keramahan yang berlebihan membuatkan kita lupa yang berhadapan dengan kita itu adalah waris yang bakal menjunjung adat budaya dan kesopanan.

Bersopanlah kita sebelum kita mengajar anak murid kita erti budi bahasa dan kesopanan.Jangan menjadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus!!

18 Mei 2007

Selamat Hari Guru

LAGU TEMA HARI GURU 2007
GURU PENJANA MODAL INSAN GEMILANG

Keunggulan,
Kecemerlangan pendidikan telah dibuktikan
Guru sejati berilmu tinggi
Hidup berbudi seikhlas hati

Guru penjana modal insan gemilang
Masyarakat berilmu berbudaya cemerlang
Guru penjana modal insan gemilang
Pencapaian cemerlang gemilang dan terbilang

Keterampilan,
Kecanggihan keilmuan direalisasikan
Guru sejati kasih insani
Gigih berusaha demi pertiwi

Guru penjana modal insan gemilang
Masyarakat berilmu berbudaya cemerlang
Guru penjana modal insan gemilang
Pencapaian cemerlang gemilang dan terbilang

Tak dihiraukan cabaran
Dengan jaya direntasi
Kejayaan kan dimiliki
Ikrar pasti dikota janjikan terlaksana
Demi Malaysia tercinta

Guru penjana modal insan gemilang
Masyarakat berilmu berbudaya cemerlang
Guru penjana modal insan gemilang
Pencapaian cemerlang gemilang dan terbilang

Lagu Tema Hari Guru 2007
Ciptaan : En. Rosli bin Ahmad, BTP 2007

14 Mei 2007

Terima kasih...cikgu !



Pelangi - Biar Ku Menjadi Lilin

Biarku menjadi lilin
Memberikan cahaya
Terangi sekeliling dengan diri terbakar
Tak siapa yang sedar
Disaat kegelapan rela aku berkorban
Demi satu harapan

Biar masa berlari
Dan kau terus mendaki
Aku tenang disini dengan sabar menanti
Tanpa dendam dan benci
Andainya kau terjatuh terluka dan tersungkur
Kurawat biar sembuh

Aku tak kan bertanya
Apakah nanti balasannya
Setiap pengorbanan setiap pemberian
Demi satu ikatan

Keikhlasan dihati
Walaupun sering kau ragui
Pada suatu masa dan suatu ketika
Akan ketara jua

Biarku menjadi lilin
Memberikan cahaya
Saat kau kesepian saat kau kegelapan
Kurela menerangkan

Aku senang begini dapat terus berbakti
Dengan cara sendiri


11 Mei 2007

Jawi sekali sekala...ok kan?

بيسم الله الرحمن الرحيمِِِِِِ
سوده لاما تيدق منوليس. ككاڠن ماس.باڽق ڤركارا برلاكو دان سمواڽ ڤرلو دهادڤي. دان الحمدلله سڬالاڽ برجالن لنچر. دوڬان ايت سلالو مڽدركن مأنسي دان منجاديكن ديري كيت لبيه چكال مڠهادڤي دنيا يڠ ڤنوه ڤنچاروبا.نامون، ساي ماسيه ممڤو اونتوق ترسڽوم سباڬاي ڤڽري سهارين. سمستير بارو باكل منجلڠ. د هاري ڤڠامبيلن مودول تيمڤوه هاري، ساي ترسرمڤق دڠن ببراڤ راكن يڠ سام منونتوت د مكتب ڤرڬوروان راج ملور 1996-1999. دان ڤرتموان دڠن محمد سوفيان نوردين سوڠڬوه تيدق دساڠكا-سڠك. هاي سوفيان، كيت برجومڤا لاڬي ڤرجومڤأن ايت مڠيڠتكن ساي كڤد سموا راكن-راكن دمكتب . ساي ريندو كامو سموا دان ريندو جوڬ ڤد زمن ڤڠاجين ساي د مكتب ڤرڬوروان. :-).. كالاوله بوليه داولڠ كمبالي....ِِِِِِِِِِِِِِ