cari id yes guru sktp

29 Disember 2010

Mesyuarat hari ke-3

Sarapan pagi. Bihun goreng dan air teh. Alhamdulillah...

Mesyuarat kokurikulum.
Perkara panas, aktiviti gerko 2jam seminggu. Unit uniform dijalankan selepas aktiviti P&P. Bagi aktiviti permainan pula akan dijalankan awal pagi, pada setiap hari Rabu.Guru-guru meminta pentadbir untuk menimbang balik waktu gerko yang telah ditetapkan. Permintaan ramai agar aktiviti gerko dijalankan pada hari Sabtu.

Ahhh......hari ni....
aku tak tahulah....apa akan jadi tahun depan ni
apa akan jadi ekkkk kalau
ramai yang bekerja seperti paksa rela
tanpa rasa seronok
tanpa rasa selesa
yang jadi mangsa?

cikgu? murid?

ops.....kita bekerja kerana apa ekkkkk....
patah balik niat asal...

huhuhuhuhu

28 Disember 2010

Mesyuarat hari ke-2

Meeting.....meeting....dan meeting

Penulisan buku rekod pembelajaran dan pengajaran gunakan pen berdakwat hitam dan impaknya perlu ditulis dengan pen berdakwat biru! Mahu diselaraskan..biar nampak cantik. Ketetapan warna jadual waktu bagi SKTP.

BM....oren
BI.....biru muda
M3...merah tua
SC....hijau muda
AM....hijau tua
PS.....merah jambu
MZ.....ungu
KT.....kelabu
KH....coklat
PJ......kuning
SV....putih
PK....biru tua
BA....merahoren

Mari kita mewarna!.....

Pengurusan murid.

2011 SBT tiada. Kwapm masih seperti biasa. Bantuan adalah berdasarkan e-kasih...kemungkinan besar murid yang layak tidak akan dapat. Guru perlu senarai murid yang benar-benar layak dan pengurusan secara manual akan dilakukan. RMT tidak akan dijalankan pada hari pertama. Bantuan pakaian seragam masih diteruskan.


Unit Disiplin
Ketua Disiplin - Ust Khairul Anuar / Pn Shaheeza
Pen. KD - En. Mohd Syazly / Pn. Normalina
Ajk - Pn. Noor Aziah

Tahniah!!!! hehehehhe. Kelas-kelas yang menerima kerusi dan meja baru diminta menjaganya dengan baik. Tiga kelas yang terlibat....2/5 Amanah, 2/5 Bersih dan 2/5Cekap.Unit disiplin dan guru-guru perlu melatih murid dari awal untuk mengikut peraturan-peraturan sekolah yang telah ditetapkan. Perjumpaan dengan pengawas perlu kerap dijalankan agar disiplin sekolah berjalan dengan lancar dan sempurna. Perlu ubah dan dapatkan iklim sekolah yang baik untuk kebaikan bersama.

PMD- Program Maju Diri perlu ada jadual dan mesyuarat khas juga perlu dilakukan untuk semua guru-guru yang terlibat. Selain itu diingatkan juga bahawa mesyuarat bersama pengawas adalah penting. Guru-guru hendaklah sentiasa menyemak takwim yang telah disediakan. Pemeriksaan mengejut juga perlu dijalankan seperti tahun-tahun yang sudah.  Minggu Pertandingan Kebersihan Kelas akan dijalankan pada Februari 2011.

Terdapat pindahan AJK SPBT. Sila rujuk Buku Pengurusan.

~Mesyuarat di sambung ESOK!~


27 Disember 2010

jatuh cintaku padanya

Aku sudah jatuh cinta.
Siang malam terbayang di mata.
Inginku capai bintang apakan daya tangan tak sampai.
Warrghhhhhhh
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
sedang berusaha untuk memilikinya. Waaacchaaaaa....
hehehehe

24 Disember 2010

Sayang

Sementara menantikan kehadiran seorang teman, aku berjalan-jalan di tingkat bawah center point Klang. Masuk kedai menjual VCD. Ah macam-macam...kalau ikutkan nafsu mahu sahaja semuanya nak dicapai....CD terbaru Saleem...CD Maher Zain...tapi fikir-fikir tidaklah penting sangat untuk dibeli. Nanti-nantilah....

Sambil menikmati lagu yang keudara yang dipasang oleh tukang jaga kedai.  Eh....lagunya terus menarik hati. Siapa yang nyanyi ? Lagu apa?

"Kak.....ni lagu siapa yea?"....aku bertanya sebab nak tahu ...tak kira aku nak tahu juga!
Akak tu kata...."d'Baginda s....."
"ermm.....nak tengok boleh?"....

Terus akak tu tunjukkan pada aku....
Aku belek...dan belek....ntah apa yang aku belek, walhal dah buat keputusan nak beli pun. Hakhakhak...."Ok la kak...saya nak belilah...".

Nak tahu lagu apa yang melekat di hati aku?....Sayang.....

Yang....Sayang sedang apakah dirimu
Yang....Sayang bagaimanakah khabarmu

Didalam hatiku, didalam dadaku
Ingin selalu denganmu
Sedetik pun engkau tak hilang dariku
Ingin memeluk dirimu

Aku katakan cinta....cinta....cinta....cinta....
Cinta kepadamu, Sayang kepadamu
Sungguh hanyalah dirimu
Yang aku dambakan dampingi hidupku

Oh..Cinta percayalah aku
Cinta sama kamu, mendambakan kamu
Sumpah tak ada yang lain
Selain dirimu slalu dihatiku

Yang...Sayang ku ingin bertemu kamu
Yang...Sayang saat ini aku rindu




Hahahaha....dah beli...aku dok putar lagu yang sama berulang kali! Alamak jiwang la pula. Aduhhhh....apakah...apakah....????????

20 Disember 2010

Sampai bila..?

Penat. Adakah aku ditakdirkan untuk meminggirkan kepentingan diri sendiri semata-mata untuk kepentingan orang lain? Sampai bila......?

Mungkin salah aku juga, terbiasa begitu. Penuhi impian orang lain lebih penting daripada memenuhi impian diri sendiri. Once....menghimpit perasaan diri sendiri, mereka rasakah perasaan itu? Atau hakikatnya aku sendiri yang tanggung....mereka mambantukah?

Muhasabah dirimu Insan Biasa. Berbaloikah untuk mengenepikan impianmu?? Jangan lupa kebanyakannya apabila senang mereka akan mahu lebih senang. Apabila lapang mereka akan mahu lebih lapang. Dan apabila kamu tidak dapat memenuhi setelah kamu biasa memenuhi ianya akan menjadi salah kamu kembali.

"Arggghhh IB kamu salah! Bukankah kamu boleh memenuhi impianku kenapa tidak kali ini???"
Kerna mereka terlupa aku bukan ahli sihir yang mempunyai kuasa sakti. Kerana mereka lupa aku bukan wali yang dikurniakan kebolehan istimewa. Kerana mereka lupa, kudrat yang tuhan pinjamkan kepada aku cuma seketika. Kerana mereka lupa kelebihan yang tuhan pinjamkan kepada aku ada masanya tuhan hentikan seketika. Kerana mereka lupa , apapun yang ada pada aku Allah la pemilik mutlaknya!

Aku?

Cuma seorang INSAN BIASA yang menjadi perantara dengan izin-Nya juga.

19 Disember 2010

Maafkan aku. Aku cuma INSAN BIASA.

Assalamualaikum. Beranjak lagi masa. Dan hari ini 19 Disember. Untuk rakan-rakan yang menyambut hari kelahiran pada tanggal ini. Selamat panjang umur. Aku baru sahaja selesai menyaksikan sebuah video yang menyentuh hati. Dan hatiku aku tiba-tiba jadi terusik. Kenapa ya? Mungkin kerana aku ada terasa hati dengan seseorang?? Walaupun aku tidak menampakkan wajah 'emo' itu secara telus, saat hening pagi begini tersentuh jua. Aku masih menahan. Ah.kenapa terlalu tersentuh..??

Cikgu. Tugasnya bukan sekadar di dalam waktu persekolahan. Malah sebenarnya lebih dari itu. Cuti atau tidak, selagi mampu dan selagi boleh, jika dipanggil bertugas maka sepatutnya 'SYMP'. Aku tidak terkecuali. apatah lagi jarak rumah dan sekolah lebih kurang >< 3km sahaja. Dan ada waktu-waktunya sekolah adalah tempat kedua selepas rumah. Cuma tahun ini aku tidak lagi seghairah tahun-tahun sudah sangat suka dan sangat bersemangat untuk ke sekolah. Apatah lagi semasa di bawah naungan Ayahanda (gelaran yang guru-guru gunakan kepada GB) tercinta, bekas GB En. Mohd Azman Abd Rashid. Seronok. Semua guru bekerja tanpa tekanan yang melampau. Masa beredar dan terus berlalu. Begitu juga keseronokkan tadi kini hilang entah ke mana.

Aku? Masih kekal di sini. Dan sedayanya cuba melunaskan tugas yang dipertanggungjawabkan dengan sebaik mungkin. Agar kelak kerja-kerja aku tidak dipersoalkan. Apa yang penting aku buat kerja aku. Aku bantu rakan-rakan yang menghargai kemahiran yang aku ada jika diperlukan. Dan kerana itu ada masa-masa tertentu aku perlu membuat pilihan jika berlaku pertembungan antara tugas dan keperluan peribadi. Aku sedar itu janji. Janji sesama manusia. Dan perantara janji yang biasa diamalkan, INSYA'ALLAH. Dengan kata maksud lain JIKA DI IZINKAN ALAH.Aku memilih untuk menyelesaikan tugas yang perlu diselesaikan yang diamanahkan padaku. Ilmu yang perlu aku ambil untuk kepentingan sekolah pada masa hadapan, ntah kenapa aku merasakan aku perlu tahu, kena belajar dan aku mahu belajar tentang ilmu itu. Mungkin merasakan aku akan berada lama lagi untuk berkhidmat di sekolah ini? Aku tidak pasti , sebab aku berura-ura jua ingin bertukar angin. Tapi aku mahu ilmu itu! Dan kerana ilmu yang aku 'tamakkan' itu aku terpaksa membatalkan janji. Ya...untuk ilmu yang kita boleh kongsikannya bersama dalam bidang perguruan yang sama2 aku dan dia ceburi! Maaf aku sudah utarakan. Tapi tak tahulah kenapa TIADA SEBARANG PETANDA yang menunjukkan kata maaf aku diterima. Besar sangatkah impak akibat daripada pembatalan janji yang telah aku buat kepada orang yang aku berjanji itu? Aku jadi emosional-sebak saat bersendiri  apabila melihatkan sms maaf tidak berbalas. Aku jadi emosional-sebak saat bersendiri apabila membaca status muka buku tidak ada komen balas maaf yang diperlihatkan.


Aku pujuk hati. Dia bukan begitu. Mungkin terlepas pandang sms dan status maaf yang kukirim . Mungkin aku sahaja yang terlampau terbawa-bawa. Sungguh ....semampunya aku tidak mahu menghampakan orang-orang disekeliling aku. Apatah lagi kepada orang-orang yang sering berdiri teguh di saat susah senangku. Tapi apalah daya, aku masih seorang INSAN BIASA, mana mungkin aku dapat penuhi SEMUA hasrat, impian dan permintaan.

Anak cina telinga bertindik,
Badan kurus tinggi lampai;
Hendak melangkah kaki pendek,
Hendak mencapai tangan tak sampai.

Dirikan pondok bertanam nanas,
Biar saya berburu rusa;
Sejuklah hati yang panas,
Harap sudi maafkan saya.

Dan apabila tiba saat-saat beginilah  membuatkan aku terkenangkan arwah ayah. Diam tak diam sudah setahun sebulan dan dua puluh hari ayah meninggalkan aku. Al-Fatihah.

18 Disember 2010

Benci Cintaimu



bawa pergi jauh bayangmu


jauhkan dirimu dariku
dan semua yang ada tentang kamu
bawa pergi jauh bayangmu
dan semua yang ada tentang kamu
dan kini kubenci cintai kamu
kini kusesali kubuang waktuku

"aku benci tentang kamu
dan semua tentang dirimu
mengapa kau buat aku terlalu mencintaimu
mengapa bodohnya aku mempercayai dirimu
ikuti caramu untuk jatuhkan aku

spertinya kau tahu bahwaku
begitu mencintai dirimu
sehingga kau permainkanku
seolah kau cintai diriku
Back to "

cukup banggakah dirimu
tlah terpurukkan diriku
asal kau tau saja
kini ku benci tentang kamu

17 Disember 2010

Tips awet muda

Aku nak kongsi info ni yang aku dapat dalam majalah Rapi edisi 15 Dis 2010.


Bagaimana awet muda dengan air..
Selain mengambil air putih lapan gelas setiap hari, ada cara mudah untuk kita tetap awet muda. Menurut Helen Sher, seorang pakar kulit dari Engand yang diterbitkan di dalam majalah Natural Heatlh, dengan membasuh muka dengan air suam 20 hingga 30 kali setiap pagi setelah bangun tidur dan setiap malam sebelum tidur, kulit akan lebih bersih berseri dan awet muda. Pelembab semulajadi ialah air, selain minum, basuhlah muka dengan air seberapa kerap yang boleh.

Untuk yang muslim, apa susah? Dah memang jadi rutin kita wajib lima kali sehari kan? Mudah je sebenarnya. Setiap suruhan tu pasti ada manfaatnya kepada si pelaku. Tak rugi pun.Itulah sebabnya orang yang selalu ambil air sembahyang tu wajahnya bersih dan berseri-seri apatah lagi dengan niat kerana Allah. Yuk kita.....

Berkorban apa saja

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

Kepentingan sendiri
Tiada diingini
Bahagia sejati
Saja yang diharapi

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia
hmm... hmm... hmm...

Untuk menjadi bukti
Kasih yang sejati
Itulah tandanya
Jika mahu diuji

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

Saat mendengarkan bait-bait lagu ni tentu terbuai-buai perasaan kan. Yeah..berkorban apa saja, harta ataupun nyawa. Masih adakah frasa berkorban apa saja ini dalam diri masing-masing agaknya ya? Kalau untuk kekasih hati, mungkin masih wujud walaupun sebenarnya mungkin sekadar dibibir sahaja atau sekadar nak memancing sebelum mendapat....heheheh.

Dalam kerjaya bagaimana? Sanggupkah berkorkorban apa saja? Harta ataupun nyawa? Kalaulah masih wujud pasti takkan timbul kira berkira dalam kelompok tertentu. Tentunya sama-sama menyegerakan tugas, sama-sama menyelesaikan dan menyempurnakan tugas tanpa adanya kata-kata belakang? Errkkkkk...betul ke?

Berkorban apa saja...cuti-cuti pun saat dipanggil untuk membantu apa yang patut di sekolah, aku turutkan juga. Al-maklumlah di rumah pun bukan buat apa-apa pun. Jadi tidak ada masalahlah bagiku menghabiskan masa dengan membantu tugas-tugas sekolah yang masih belum selesai. Tugas-tugas persediaan menghadapi tahun depan. Aku diminta membantu menyiapkan buku pengurusan sekolah. Herm..ok je. Dah seminggu dah aku dok bertapa di sekolah, sambil2 menuntut ilmu membuat jadual waktu untuk tahun 2011. Sakit la pulak...apabila dah 3 hari mengadap komputer tapi jadual waktunya masih ada yang tidak kena. Arrgghhhhhh...fed-up plak. Berkorban apa saja....sepatutnya hari ini ada temujanji dengan seorang rakan terpaksa dibatalkan gara-gara jadual yang masih tidak siap ni. Fuhhh lega kawan tu memahami, maka ditunda aktiviti kami hari ni pada hari esok. (ekekekek dia paham la coz dia pun merupakan guru yang dipertanggungjawabkan untuk membuat jadual waktu sekolah sesi 2011). 
 
Malangnya, jadual yang sepatutnya selesai hari ni, masih juga tak selesai lagi, ntah di mana silapnya , masa nak print summary ....kosong!!! Data ada tapi print kosong. Aduhhhhhhh....silap mana pulak ntah.Ink xde? Print list guru ade jer....inknya. Pelik la. Hadoooiiiiii. Dah puas godek2...x menjadi jugak. Last2 PK aku kata sambung esoklah.....kita pinjam PK SKPK....Wallahhhhh....camne ni? Adakah temujanji aku kena dibatalkan lagi untuk kali-2??? 
Amacam? Sanggup ke....."Berkorban apa saja?"....

Dalam dilemma....uhuks!!
Kalau aku tak pegi sekolah esok..maknanya aku tak tengok dan tak belajar di mana kesilapan yang aku dah buat sehingga berlaku error dalam buat jadual tu. Tapi kalau aku batalkan temujanji, takut-takut nanti hilang rasa percaya kawan tu kat aku plak....sebab kan dah janji?
Uhuks....sungguh dalam dilemma.

16 Disember 2010

Redha

 
Mungkin dia bukan yang terbaik.
Redha.

13 Disember 2010

Putera penghiburku

Banyaknya masa lapang. CUTI SEKOLAH. Kadang-kadang best cuti ni. Kadang-kadang boring pun ada. Sunyi je sekeliling. Tapi time bersiar-siar tu seronoklah. Dan seperti biasa time bersiar-siar mana sah kalau tak berbelanja. Boleh ke? Berjalan poket dizipkan? hahahahha ...renung-renungkanlah sendiri. Akhirnya duduklah mendiam di rumah mengadap laptop dengan blog....dengan facebook....Ahhhh itu pun kalau dah 24 jam mengadap boring juga. Ye tak? Herm...chatting? Aiyooooo lagi membosankan. Apatah lagi kalau chat dengan orang baru. Asyik taip ayat yang sama berulang kali. Asyik guna dialog yang serupa. Boring jugak kan? Pilihan lain menonton televisyen je la. Walaupun kadangkala cerita yang di tayangkan tu dah di tayangkan...layan je lah....last sekali mengantuk!!! Maka....sendiri mau ingat la kan...kan...kan....hehehehe.


Waktu cuti ni aku layan jer cerita PUTERA KATAK. Cerita dongeng. Malaysia pun dah jadi macam Indonesia juga, tiru cerita dongeng barat buat dalam versi melayu. Kadang-kadang tengok macam ....eerrkkkk....tapi kalau dah hari-hari mengadap ...layan je la. Gelak sorang diri. Hahahaha at least buat aku gelak...takpun sengih sorang-sorang. ekekekeke . Oklah tu......release la juga stress yang melanda. Opssss dah kul 6 petang ni. Aku nak pergi mengadap kekasihku dunia akhirat. Dah lambat dah nie. Nanti habis waktu, sia-sia je petang aku hari ini. Adios!!!

psssttt : best pulak dengar lagu tema PUTERA KATAK. ahaks!

12 Disember 2010

Labuan Photo Shoot










Wilayah Persekutuan Labuan
3 November 2010
hingga
5 November 2010


08 Disember 2010

Syaitan dan Iman


Dua hari jauh dari Klang. Hati aku aman. Ntah kenapa...Klang hanya menjadi tempat yang agak 'panas' untuk aku diami. Tapi saat aku jauh, teringatkan rumah pulak. Haih! Jauh dari Klang ketenteraman jiwa menjadi hak aku. Atau mungkin sebab dah set minda begitu maka hasilnya pun seperti yang kita setkan? Maka oleh kerana semua yang menjadi hak aku duduk diamnya adalah di Klang, aku perlu mengubah set minda...Klang Aman.Klang Tenteram. Kan?

Hakikatnya...Ada Syaitan (Nafsu) dan Iman dalam diri manusia. Siapa yang lebih kuat agaknya ya??? Aku sedang menganalisis...Di mana letaknya Syaitan dan di mana letaknya Iman....? Apakah Syaitan telah mengalah Iman atau Iman yang ada pada diri lebih mengatasi Syaitan?? Mari kita renung-renungkan.

Syaitan kata tak perlu berbaik-baik dengan dia yang bakal memisahkan kamu dengan orang yang kamu berharap. Itu hanya menyakitkan hati sahaja.Membuatkan hati kamu terluka parah melihat kemesraan yang bakal kamu lihat. Menjadikan kamu kecewa hampa melihat kebahagiaan yang bakal diperlihatkan....

(sila lihat di situ aku menyatakan 'bakal'....bererti ianya belum tentu pasti seperti yang kita fikirkan. Bukankah begitu??)

Iman kata berbaik-baiklah kita sesama manusia. Pertemuan antara kamu dan dia sekadarnya setakat hubungan sesama manusia dan dia tidak ditakdirkan untuk kamu kerana Allah yang maha mengetahui tahu bahawa dia sebenarnya bukanlah yang terbaik untukmu. Dan kasih sayang yang sebenarnya bukankah dengan memberikan kebahagiaan kepada dia yang kita sayang? Barangkali dia bahagia dengan pilihannya maka dia tidak memilih kamu...maka redhalah...dan berikan kebahagiaan itu kepadanya. Tidakkah kamu bahagia saat kamu melihat orang yang kamu kasihi itu berada dalam kebahagiaan?? Dan yakinlah bahawa Allah pastinya memberikan sesuatu kepadamu kerana itulah yang terbaik untukmu.

Wahai diri...fikirkan. Apa yang kita fikirkan bahagia untuk kita belum tentu ianya benar-baik untuk kita. Dan apa yang kita fikir sakit untuk kita belum tentu lagi ianya benar-sakit untuk kita. Sesungguhnya semua berada dalam lingkungan RAHSIA ALLAH. Kita hanya perlu berdoa semoga Allah memberikan yang terbaik dan benar-baik bagi diri kita.

Apa yang menyebabkan aku menyatakan saat berada di Klang tidak tenteram? Syaitan atau Iman?
Kenapa aku selalu sakit hati? Apa penyebabnya? Siapa yang membisikan rasa sakit hati itu? Syaitan atau Iman?

Seperti isi post yang lalu..."susahnya..."

Berbuat baiklah, senyumlah kita kepada orang yang menyakiti
Tapi aku mengaku....sukar...
kerana baik dan senyumku belum benar-benar ikhlas
kerana aku masih ada sisa kecewa dan sakit hati
Astagfirullah...
Namun
Aku sedang cuba mengawalnya
Aku sedang cuba mengatasinya
Insya'allah.....
Semoga Allah terus-terusan menambah keimanan untuk aku bagi mengalahkan yang bernama syaitan.
Allahu'akbar...

05 Disember 2010

susahnya....

Selamat Pagi!

Tengok tajuk entry...'susahnya' ...apa yang susah eh?
Petang tadi selepas menghadiri Majlis Perkahwinan seorang rakan, aku singgah ke rumah Mama.
Tengok pula satu rancangan....herm menarik...leka aku dan Tasha menontonnya. Tajuk....aku tak tau. Tau tau buka siaran dah mula...

Macam mana nak mengenal yang diri kita ni..'baik'...
Jawapan yang diberi,
Ada 2-
  • Berbuat baik kepada orang yang berbuat jahat pada diri kita
  • Menyembunyikan aib orang yang sedang rancak diperkatakan
 Herm....susahkan? Tapi asasnya begitulah..kalau dah minda,hati kata susah memang susahlah jadinya. Aku pun sedang belajar untuk tidak berkata 'susah' untuk dua perkara yang di atas.

Berbuat baik kepada orang yang berbuat jahat kepada diri kita. Pada aku, memang bukan perkara yang mudah. Mari kita cuba lakukan ini:
  • Senyum kepada orang yang sedang mengutuk kita
  • Ketawa dengan orang yang telah memalukan kita
  • Berikan hadiah kepada orang yang telah mempork perandakan hidup kita
Ada sesiapa boleh buat dengan 'ikhlas'..? Berlaku lah jujur ketika memberikan jawapan anda. Tidak perlu war-warkan jawapan itu kepada sesiapa. Hanya kita dan pencipta yang mengetahui. Kan? Dan apakata kita sesekali cuba melakukan ini pula:
  • Seseorang sedang menyebarkan berita buruk tentang musuh kita, cuba kita hentikan perbuatan itu.
  • Cari idea bagaimana untuk membuat orang yang berdendam supaya tidak berdendam dengan orang yang memang patut didendami.
Ada sesiapa boleh melaksanakan tugas itu dengan 'ikhlas' atau tanpa rasa takut dipinggirkan, tanpa rasa takut disisihkan. Juga jujurlah menjawabnya dan hanya beritahu jawapannya kepada hati anda seorang  sahaja.

Aku....secara jujurnya, susah! Tapi mungkin kesusahan itu dapat dikurangkan kalau niatnya kerana Allah. Apapun perlakuan dan tindakan kita, kalau niatnya kerana Allah, insya'allah kita dapat melaksanakan dua perkara yang tersebut di atas tu agaknya. Mari kita cuba bersama-sama. Apapun perkara yang bakal kita lakukan niatkan kerana Allah. Tidak mengharap balasan terus dari insan (yang sesungguhnya juga hamba Allah), tapi berharaplah kita bakal peroleh sesuatu sebagai Imbalannya dari Allah yang maha pemurah.  Sesungguhnya kebahagiaan yang kita perolehi hasil daripada kepuasan memenuhi impian diri sendiri tidak akan sama nikmatnya kebahagiaan yang kita dapat hasil daripada membahagiakan orang lain. Syaratnya....kerana Allah. Jika tidak...mungkin kita akan rasa sebaliknya .
Mari....kita cuba....
Lillahi Ta'ala...

02 Disember 2010

Kau ada Dia

Macam kawan aku kata......aku obses betul dengan lagu 'Kau ada Dia'.  Kenapa agaknya ye. Selain rentak irama jiwang yang menggoda pendengaran aku , sedikit sebanyak mungkin juga sebahagiannya dari secebis kisah  hidup kebanyakan kita termasuk aku.

Betapa aku obses dengan lagu nie...sampaikan lagu kat blog nie pun lagu 'kau ada dia'. Malah dering phone aku pun aku set lagu 'kau ada dia.' Dan malam ni pulak n9 ntah cerita apa tajuknya...lagu temanya lagu 'kau ada dia' . Hah malam ni aku asyik dengar lagu nie aje. Sampaikan dering phone pun aku tak perasan. Ingatkan lagu dari laptop aku ni....hahahahah. Kisah orang pendam rasa.

Ntah bila aku nak ubah tidak menjadi seorang yang tidak pendam rasa. Sakit. Tapi ntahlah aku tak pernah serik. Takut kecewa sangat tebal dan mungkin juga semakin menebal. Rasa sakit itu aku selindungkan. Tapi ada seseorang yang dapat melihatnya. Wah....tentunya yang dapat melihat itu seorang perempuan. Aku masih menyangkalnya. Hah...mana boleh dia tahu sebab itu hanya akan menambah seorang lagi gadis terluka. Biarlah aku je yang terluka. Aku ubati sendiri dengan cuba memberi ruang pada hati aku untuk terima insan lain. Harap2 tuhan akan bukakan hati aku untuk itu. Walaupun rasanya seperti tidak adil kepadanya kalau aku terima seseorang tanpa jiwa.

Herm...betul ke apa yang aku nak buat ni eh? Please...please....someone....
Aku kawan dengan si polan....orang kata begini
Aku kawan dengan si pulan....orang kata begitu

Tapi bila difikir-fikirkan semula, aku ini tidaklah sebaik Siti Khadijah untuk mendapat teman sehebat Muhammad dan aku tidaklah secantik Zulaikha untuk mendapat teman setampan Yusof. Jauh disudut hati,sesungguhnya aku tidak membenci orang yang pernah aku sayangi walaupun mereka telah menyakiti aku sehebatnya. Bodoh kan??? hahahaha. sebab sebelum aku disakiti aku juga pernah rasa bahagia bersama mereka. Mungkin dah tiba masanya kot...untuk terima hati orang yang memang mahu miliki hati aku.....hermmmm...sapa eh...? Errrkkkk...ada ke? Uiks..gediks pulak post kali nih....waakakakka (menutup gundah gulana)

Pernah aku berbual dengan sahabat baik aku....kita ni dasyat la kan....sampai kena rahsiakan identiti sebenar untuk berkawan. Kalau tidak xde sape berani nak rapat! Hahahaha
Opsss....huhuhu 'kau ada dia'....!

Oh ya....aku perasan kebelakangan ini Imanshah selalu jadi tukang komen pada post-post yang aku buat, pengganti cgu one kot. Terima kasih Iman....sangat dihargai kerana sudi meninggalkan jejakmu disini....walaupun aku tidak pernah memberi kata pandanganku di blog kamu.Semoga blog kamu menjadi popular walaupun tanpa kamu sedari. Hehehe. Hey....tahu tak....aku gembira dengan komen yang kamu sisipkan untukku di sini. Terima kasih kawan!

Itulah bukti hukum alam....patah tumbuh hilang berganti. Cgu one sepi , Iman pula menyeri. Tapi maaflah kerana aku sendiri hanya menghabiskan waktu di blog sendiri. Dan aku terima apa yang cgu jinggo selalu tulis di blognya....kita tidak diperdulikan apabila kita tidak memperdulikan.
Mari kita fikirkan ini pula....
Saat kita membaca belum tentu lagi kita menulis. Tetapi saat kita menulis pastinya kita telah membaca.

01 Disember 2010

Selumbar


Selumbar tu apa ye? selumbar adalah serpihan kayu atau duri kecil yang masuk ke dalam tangan atau kaki secara tidak sengaja. 'secara tidak sengaja'.

Selumbar di hati macam mana pulak eh? mungkin aku boleh didefinisikan sebagai kedukaan yang melanda hati secara tidak sengaja. Ha...tidak sengaja??? maka kemaafan tentunya ada untuk mereka yang menjadi selumbar di hati...begitukah??? Terkena serpihan kayu atau duri sahaja sudah begitu ngilu apatah lagi kalau selumbar itu menusuk di hati yang benama manusia.

Dan sungguh benarlah.....insan yang paling kita kasihi adalah selumbar yang paling pedih untuk dihadapi.