cari id yes guru sktp

20 Mei 2013

1285 HARI LAGI......

Menghitung hari. Saya semakin tidak sabar menanti tibanya hari yang ke-1286 itu. Hari ini saya berkongsi angan-angan dan impian bersama rakan baik saya. Melangkau jauh ke hadapan.Saya betul -betul sudah memasang niat dan nekad di dalam hati. Dengan izin-Nya mudah-mudahan hari yang ke 1286 itu akan muncul dengan jayanya.Sangat tidak sabar. Beberapa langkah telah saya mulakan.....semoga Allah memberkati langkah kaki saya itu.

Ya Allah semoga Engkau makbulkan hajatku.
Ya Allah semoga Engkau berkati usaha kami.
Ya Allah semoga Engkau murahkan rezeki kami.
Ya Allah semoga Engkau melindungi hati

kami.

18 Mei 2013

Menyiapkan diri

Salam tengahari......lama tidak bersiaran, walaupun sebenarnya ada banyak perkara yang yang hendak dikongsikan. Hari ini saya curi sedikit masa itu berkongsi cerita.

Lakukan sesuatu perkara berniatkan kerana Allah....maka hati kita insya'allah tidak akan 'tercedera' jika diguris,terguris atau yang sezaman dengannya. Seringkali juga mengingatkan hati tentang perkara itu tetapi seringkali juga hati itu terleka dan lupa dengan ingat tersebut.

Bukan senang nak kawal hati. Perjuangan besar untuk seseorang itu adalah untuk menjaga dan memelihara hati. Berpeluh jiwa.

Segala perbuatan dan pergerakan haruslah diniatkan kerana Allah. Bukankah begitu? Kerana apapun yang kita lakukan adalah dengan izin-Nya juga.

Bekerjalah kerana Allah. Insya'allah Allah akan permudahkan dan melancarkan pekerjaan kita.
Berkawanlah kerana Allah, mudah-mudahan Allah akan kurniakan kawan-kawan yang sepadan dengan kita.
Lakukanlah segalanya kerana Allah, semoga kerananya kita tidak mengharapkan balasan kebaikan yang kita beri dan  tidak merungut andai tiada ucapan terima kasih yang kita terima.

Teringat kata-kata:

" Lupakan kebaikan yang kita lakukan kepada orang, Ingat keburukan yang kita lakukan kepada orang"

Ha....ada sesiapa yang boleh maintain hidup berpegangkan kata-kata itu? Kita selalu ingat kita buat baik pada orang, dengan harapan orang akan balas balik kebaikan kita. Tapi kita lupa yang manusia mudah lupa. Kebanyakan orang akan lupa kebaikan yang diterima. Huhuhuhu bunyi macam saya merungut pula kan?

Uish...dan sebaliknya kita juga selalu ingat keburukan yang orang lakukan pada kita. Ada kita ingat keburukan yang kita lakukan pada orang lain? haram.....(eh...iye ke aku pernah buat buruk kat dia?-at least macam ni la kot kata hati bila ada orang bagitau kita sudah melakukan sesuatu yg buruk pada orang lain....kan?)

Saya bermuhasabah diri.

Berkawanlah dan jalinkan hubungan kerana Allah semata-mata. Dengan niat dapat melakukan sesuatu yang baik untuk mereka kerana Allah juga. Mungkin Allah nak beri dan sampaikan rezeki mereka melalui kita maka Allah mengizinkan perhubungan terjalin. Dan andai suatu ketika kita tidak lagi dingati atau dilupakan maka bersangka baiklah.....barangkali tugas kita sebagai perantara rezeki sudah berakhir dan Allah sedang mengatur untuk menjalinkan hubungan baru untuk kita. Maka yakinlah tugas yang baru itu akan membawa kebahagiaan yang lebih baik. Sesungguhnya rancangan Allah untuk hamba-hamba-Nya adalah rancangan yang terbaik!

Dan sebenarnya saya sedang menyediakan diri untuk ke arah itu. Walaupun berat hati, jika begitulah kehendaknya saya perlu redha. Semoga Allah terus memberi petunjuk dan kekuatan untuk saya meneruskan kehidupan yang lebih baik, aman, bahagia dan tenang bersama suami tercinta.

Untuk rakan-rakan guru saya, anda semua adalah saudara saya, anda semua adalah keluarga saya. Anak-anak didik saya adalah harta yang tidak ternilai harganya. Tetapi itulah......sesungguhnya Allah menyimpan rahsia untuk saya dan saya perlu berani menempuh.

KEPADA SEMUA RAKAN GURU SAYA....SELAMAT HARI GURU.
Saya sayang kamu semua. Dan kerana sayanglah walau sedikit gurisan....ada kala hati ini sedikit tersentuh. Tetapi saya percaya....Allah telah berikan yang terbaik untuk saya.

07 Mac 2013

Postpone dululah...

Assalamualaikum dan salam bersiaran ! Mac sudah tiba. Permulaan Mac saya bermula di Bintulu. Herm first time sampai di Bintulu. Selepas dua hari di Bintulu saya menjejaki pula Bandar Miri. Dan sungguh saya belum habis untuk menjejaki Miri. Masa sangat mencemburui saat-saat santai saya. Harharhar. Belum dapat mempamerkan keriangan sepanjang di bumi Sarawak. Gambar belum sempat diupload. Kemalasan masih belum dapat disingkirkan 100%. :-)

Kini rutin harian di Tanah Semenanjung diteruskan lagi. Dan......instrumen PBS saya semakin memenuhi kotak kertas A4!!! Siap sedia untuk ditanda sepanjang cuti sekolah nanti. Pengsan ! Berpinar biji mata rasanya. Berpusing-pusing kepala juga. Bzzzznya saya.

Arrgghh....dan hari ini saya menerima info pertandingan syair MTQ zon B .....diubah tarikhnya kepada 19 Mac 2013. Masak!!!! Saya sudah hampir terlupa nak memantau Hannan Akif melagukan syairnya. Haadoiii. Terlampau leka dengan pengemaskinian fail-fail dan instrumen-instrumen PBS! Pun...masih tidak sempurna lagi pengurusan PBS saya. Saya hampir buntu.

Berkebun menjadi terapi kepada kebuntuan yang melanda. Fed-up dengan PBS yang tidak berkesudahan. Otak saya semakin letih. Saya sudah tidak ada masa langsung untuk bersantai-santai dan berpoya-poya dengan rakan sekerja ketika di tempat kerja. Waktu free dihabiskan dengan penyediaan instrumen, penandaan buku latihan dan evidens-evidens yang berlambak. Tak boleh berhenti, kerana berhenti sahaja sekejap.....akan semakin menimbunlah kertas-kertas evidens. Susah nak surut. So, jalan terbaik, sentiasa membuat penandaan ok! Dan kerana itu juga saya hampir tiada masa untuk memantau anak bimbingan linus saya! Saya tak berapa nak pandai, menanda kertas/buku sambil membimbing anak belajar menguasai kemahiran-kemahiran bahasa. Seolah-olah tidak fokus dalam kerja. Sungguh saya tak pandai nak berserampang 3-4-5 mata! Susah kan? Tapi otak saya dipaksa untuk mengatakan ianya mampu untuk diatasi. Ikhlas tak? Adil tak?

Tidak semua manusia boleh buat 1-2-3-4 kerja serentak dalam satu masa ok. Walaupun begitu tidak dinafikan ada juga yang mampu dan saya tabik anda yang mampu! Dan saya tahu kemampuan saya di tahap mana. Diri saya...saya tahulah!

Ops, bab berkebun. Saya tidak terlibat secara langsung. Setakat menjadi pembakar semangat kepada suami dan pendorong untuk dia terus berbakti dengan tanah. Saya merancang-rancang untuk membuat projek pertanian. Tunggu green light sang suami, baru boleh on. Apakah itu...tunggu...mungkin setahun - dua lagi. Anda-semua doa-doakanlah agar perancangan itu mencapai objektifnya...ok....:-)

Seronok...pulang sekolah terus ke kebun melihat-lihat pisang yang mula bertunas baru....melihat-lihat bendi dan petola yang semakin membesar....aaaahhhh release tension gua beb!. Kalaulah projek pertanian yang diidam-idamkan menjadi kenyataan.....saya nak pencen awal jadi guru...nak berbakti dengan tanah pulak! Sekurang-kurangnya boleh bertukar-tukar oksigen-karbon diaksida dengan pokok-pokok tu semua. Segar lah juga kepala ni kan.....Adios......

*tak sabar nak tukar profesion jer rasa....nasib baik hutang banyak.....so, kena postpone dulu niat tu....hehe

24 Februari 2013

Allah masih peduli

Sedih ...memanglah sedih. Tapi kalau dah ketentuan nak buat macam mana...terima sajalah dengan redha. Begitulah kehidupan dalam dunia ni sebenarnya, ada masa kita di atas...waktu itu dapat dirasakan kepentingan diri dalam pergaulan semasa. Dan ada masa kita berada di bawah..dan waktu itu seolah-olah kita sudah tidak penting lagi kepada mereka2 di sekeliling kita. Di masa itu kita ada atau tidak....orang dah x perasan. Kehadiran kita sudah tidak penting. Tempat kita sudah terisi oleh orang lain yang lebih berkepentingan dari kita. Dugaan dari Allah...dan itu bermakna Allah masih peduli dengan kita. Maka...besyukurlah.....


19 Februari 2013

Merepek apakah ini...

Saya lebih selesa berkongsi perasaan di blog berbanding di facebook. Mungkin disebabkan pengunjung TS sudah hilang ditelan waktu. Kalaupun ada yang berkunjung singgah pastinya di kalangan blogger2 baru yang belum mengenali asal usulnya blog TS. :-)

Masih stress dan di sinilah tempat untuk cool down kan keadaan dan situasi yang sedang dialami. Hah.....penulis TS bakal mengorak langkah baru memasuki semula dunia blog yang sudah lama ditinggalkan. Kesibukan memaksa saya melupakan seketika rutin harian 'menulis' di sini. Dan Kesibukan yang membawa kepada kebuntuan juga telah membuka pintu baru dalam penulisan entri di blog TS.

Sana sini semua orang, dan rata-rata dari kita hanya mahu melakukan perkara yang mudah. Semuanya mahu disediakan, disuapkan...ditunjukkan. Ha...manusia mana lah ada orang yang mahu kesusahan, apatah lagi zaman semuanya di hujung jari. Pun begitu di hujung jari...lagi bertambah malas pun ada juga....harharhar. Ntahlah....
 
Hishhh apalah yang saya merepek nih.....herm...sebetulnya saya sedang 'bengong'....sorry....

18 Februari 2013

Sedih...sedih....saya sangat sedih okay!


Hari ini saya sangat moody....sangat-sangat. Dan entahlah kenapa macam nak meletop rasa jiwa raga. Nak marah jer rasa. Nasib baik dapat kawal saat bersama anak-anak didik saya. Sudah tiak sanggup lah rasa nak memendam. Lagipun sudah lama buku catatan maya saya ini tidak menerima entri kekecewaan dari hati kecil saya kan.....

Bermula dengan pelbagai tugasan.....sentiasa diasak begitu dan begini,itu dan ini.....diasak...diasak dan terus diasak. Otak jadi jem. Asyik sakit kepala sepanjang minggu. Malam Isnin saya sudah tidak aman dan tenang. Kepala terasa berdenyut-denyut. Memikirkan evidens2 yang perlu disediakan....memikirkan segala macam item PBS yang perlu dikemaskinikan.... dan saat ini mata saya sudah pun berpinar pinar, bilik ini saya rasa macam nak berpusing pun ada. Usai entri ini saya akan tidur. Huh awalkan......waktu moody saya! Saya tidak banyak bercakap dan bergurau macam biasa. Rasa macam nak diam jer! Namun amarah dan rasa kecewa tidak puas hati terbungkam dalam hati.

Menyesal apabila saya mengambil serius jawapan endah tidak endah yang diberi , yang akhirnya memberi kecacatan dalam prestasi kerja saya setelah 12 tahun! Sedih dan kecewa. Menampakkan sangat saya sudah semakin dihilangkan dari senarai itu. Nama saya sudah semakin pudar. Jika tidak mana mungkin saya dilupakan.  Dan dalam sejarah, esok saya akan menyerah kan balasan surat yang saya terima hari ini. Terima kasih sahabat. Dan peringatan untuk saya, jika mahu bertanya....maka bertanyalah pada orang yang betul. Jika tidak, sendiri tanggung. Macam sekarang, saya tanggung sendiri kan.....prestasi masa depan yang tersimpan dalam fail dan tidak akan hilang mahupun luput, mencacatkan. Argghhhh...sedihnya! Silap saya juga, kurang peka! Perlu diakui juga salah sendiri. Tapi saya sangka dan fikir lain....tak sangka lain. EEEEEeeee....sedihnya!! SAYA SEDIH TAU!!! dalam saya gelak2 kat sekolah tu tapi hati saya sedih lah......Sharing is caring....tapi kalau sharing benda yang boleh mencacatkan prestasi orang lain....caring lah sangat.....

Dapat pulak buku rekod kehadiran.....saya bukan sengaja tapi saya betul2 terlupa. Kenapa conteng telinga kera tu guna pen???? tampal notis kan boleh.....satu lagi kecatatan dalam kerja saya. Buku rekod kehadiran tu kan tak boleh nak liquid2......sengaja untuk menampakkan kelemahan saya yang tidak saya sengajakan kah ?

Tengok buku ringkasan saya pula.......pun conteng guna pen. xde tampal notis. Di ruang itulah untuk saya catatkan impak saya....Eeeee sedihnya saya!!! Macam teruk sangat jer kerja saya. Tak apalah.......saya akan biarkan aje semua conteng-contengan tu......saya tak akan liquid.....saya tak akan tampal.....biar semua orang tengok kalau depa belek2 buku saya .....x kisahlah sapa yang belek......kawan2....pentadbir2 atau pemantau2......saya akan biarkan mereka menilai saya berdasarkan contengan2 itu......

Sharing is caring......kan....

buka plak facebook.......baca status begitu begini......eeeeeaiiiii meruntun jiwa. awak sedar tak status tu mengguris hati orang ke tak.....awak sedar tak msg2 awak tu tidak dibalas oleh orang yang awak harap dia akan reply atau respon......awak tak pikir ke kenapa orang tu senyap aje.....ohhh mungkin awak tak sedar statement awak tu menyentuh hati dia? jadi...dia malas nak layan......dulu senyap tetiba potpetpotpet kat fb begitu begini ..baru la nak sms kat tepon.....yer tahniah atas kejayaan awak dan awak sedang sangat berbahagia...kami belum direzekikan oleh Allah untuk menerima kejayaan macam awak okay.......semoga awak berjaya harungi rintangan dan bakal menemui hasil kejayaan awak yang seterusnya.

ok...saya dah bertambah sakit kepala...stressss dan sedih hati. Saya nak lelapkan mata.~End~
Allah.....Maafkan Aku.


09 Januari 2013

Selamat bertunang....


Untuk anak sepupuku, Aini & Failee....
Bik Ani ucapkan....
Semoga kekal bahagia :-))))