09 Ogos 2009

Thats NURANI is yours


Ini adalah tentang hati.
Hati yang ada suara-suara..
Daripada pelbagai suara itu
ada yang kita panggil nurani.
Thats nurani is yours...

Bercakap daripada pengalaman,
Hati selalu berkata begini dan begini..
Dan adakala kita tahu ia adalah benar
Dan adakala kita pasti itu yang sebenar
Tapi
Angin-angin selalu membawa prasangka
Dan membuatkan kita untuk bertanya
kepada hati-hati lain untuk lebih kepastian.
Hati yang bukan milik kita
Hati yang tidak merasa apa yang kita rasa

Akhirnya kita menerima kata hati
Yang bukan milikan kita
Akhirnya kita menolak kata hati
Yang jelas nyata abadi dekat dengan kita
Nurani berbisik tapi kita menentangnya
Dihujung keputusan
Nasi sudah pun menjadi bubur
Tiada lagi gunanya...

Impak yang termaktub pada hari ini
Kerana masa lalu aku menentang si nurani
Kini aku semakin ingin mendekati nuraniku
Dan akan aku pastikan...
untuk perhalusi nurani yang selama ini
Sentiasa setia membisik tapi tidak ku endahkan

Sudah kerap benar rasanya...
Iya....tapi aku tidakkan,
Benar....tapi aku salahkan,
Sayang....tapi aku bencikan,
Bersuara....tapi aku membisukan,
Hidup....tapi aku matikan.

10 ulasan:

sonata anak kancil berkata...

Usah ikut kata hati...

~Insan Biasa~ berkata...

kena pandai pilih, kata hati mana yang nak diikut...sebab adakala kata hati itu gerakan dari Dia...

ibundo berkata...

sedap puisi ko. Satu luahan perasaan yang enak dibaca....

ONE ZABA berkata...

kalau dapat lauk hati masak kicap...fuhhh!!!!

Nl berkata...

eh sedap ler makan bubur nasi...
best tau....

~Insan Biasa~ berkata...

erkkk..ye ke kak pah??!!
terima kasih :-)

~Insan Biasa~ berkata...

cgu one...masak kicap jek...ish ish

~Insan Biasa~ berkata...

nak pulak ada kangkung tumis belacan ngan telur asin...perghhh...kan naqeeb??

Cikgu Zailani berkata...

Hati dan perasaan kadang kala keNa layan jugak... Tapi kalau layan lebih2 jiwa kacau le.

Apa pun biar le hidup tabah dengan realiti.

white rose berkata...

akal slalu mengawal hati dr trus tersasar...ada AKAL, pastikan HATI ianya bersama & seiring...