cari id yes guru sktp

08 Julai 2009

antara lelaki pertama dan lelaki kedua....siapa?

Hahahaha aduyai..............setiap hari ada peristiwa dan tinta semalam cuma menceritakan semula. So peristiwa baru-baru ini membuatkan aku tak tergamak untuk meninggalkan dunia blog walaupun hanya untuk seketika. Chewaaahhhh.....ekekekek. Kalau dah addicted tu memang payah!

Aku suka kamu. Aku sayang kamu. Aku kasih kamu. Aku dah cinta
kamu. So mana mungkin aku berjauhan dari kamu.....TINTA SEMALAM. Hahahahha...makanya terwujud n3 ini yang terpublish dengan sengaja....ngee

Okay berhenti merepek...terus ke persoalan yang ingin dipaparkan.
I need your words bloggers....


Suara kata siapakah yang lebih tulus dan telus antara mereka berdua ini???
Suara kata siapakah yang lebih jujur dan benar antara mereka berdua ini???

lelaki pertama
lelaki yang telah menetap di dunia selama lebih 40 tahun.


atau

lelaki kedua
lelaki yang baru menetap di dunia selama 8 tahun.

Aku dah story kat my dear ayah , seorang lelaki yang dah menetap di dunia selama 66 tahun. Dan my dear ayah kata lelaki yang baru menetap di dunia selama 8 tahun itulah yang suaranya lebih tulus,telus,jujur dan benar.....

Well your answer akan memberi kesimpulan akhir sama ada aku sebenarnya dah ditipu atau tertipu.....wkakakaka ditipu dan tertipu....sama jek kan.....??? Siapa punya angkara - Tentu sahaja salah seorang antara dua lelaki yang berbeza umur di atas! Ish, LELAKI !!! Hehehehe ....bersambung.

Wau-wau batang kalu,
Anak sepat mata merah;
Minta jalan hamba nak lalu,
Kalau tersepak jangan dimarah.

p/s : heheh tak ku sangka ada juga yang rindu pantun-pantunan di sini.

42 ulasan:

arryani berkata...

Tang laki ni...susah nak cakap la..sebab, tak semua laki sama dan tak semua adik tu sama..

Terpulang pada Anis la nak nilaikan, sebab Anis jek yg kenal laki tu..org lain tak kenal pun...

Apapun, pendapat org tua2 perlu direnung2kan jugak sebab mereka yg terlbih dulu makan garam dari kta..maka setiap kata yang terkeluar mungkin ada maksud tersirat.

Apapun, Anis yg kena buat kesimpulannya..

p/s Ceriakan hidup anda...n be strong!!

ONE ZABA berkata...

pergi ke padang cabut semalu,
luka di jari terkena duri;
jgn malu kalau nak lalu,
kalau jatuh bangunlah sendiri.

aZilsah berkata...

lelaki yang menetap di dunia selama 8 tahun lagi jujur + tulus. kanak kanak kan, belum pandai nak menipa + cari helah. x macam yang dah 40 tahun. banyak pengalaman dalam helah2 ni. tapi, kanak kanak sekarang ni, x boleh pakai jugak. kecik kecik ada yang dah pandai menipu. dunia skrng kan.

cikgu fikir2kan lah. saya hanya beri pendapat. :)

kakpah berkata...

Salam anis,

Terpulang pada keperibadian sseseorang. Yang tua dan banyak makan garam tapi kalau peribadinya boleh dipersoalkan, tentulah juga kata-katanya tak berapa nak boleh dipakai. Orang yang baik dan soleh akan sentiasa bercakap benar.
Anak-anakpun begitu juga. Tidak ada anak yang sama perangai walaupun mereka datang dari perut yang sama. Ada anak yang lurus dan tak pandai menipu. Ada pula yang mempunyai daya imaginasi yang sangat tinggi.

Cuma mereka yang hampir dengan mereka ini sahaja yang dapat menilai...

Sebagai jalan selamat, jangan percaya setiap kata yang dikeluarkan seratus peratus. Mesti sediakan sedikit ruang ketidakpercayaan.

Itu pendapat kakpah.

Bapak berkata...

Salam Cikgu Anis,

tulus, telus dan jujur adalah perkara yg subjektif dan penilaiannya berbeza mengikut orang dan situasinya.

Memanglah secara dasarnya budak2 lebih suci dan tak pandai menipu tapi kena tengok juga cara didikannya..

Sebenarnya ada cara untuk meneka ketulusan dan kebenaran. lihat pada tutur kata, kelogikan kenyataan dan bahasa tubuh individu terbabit ketika berkomunikasi dengan Anis pada ketika itu.

Walaupun mulut bijak menipu tapi anggota badan lain tidak. Sekurang2 sedikit petunjuk yang berlawanan akan dipamerkan.

biasanya penipuan budak2 mudah dikesan kerana mereka krg pengalaman 'berlakon', mesti ada hint untuk terkantoi.

Lelaki lebih 40 tahun itu pula 'kalulah berlakon', Bapak rasa tak begitu hebat sangat, kalu hebat sudah pasti dia akan menerima watak James Bond bukannya Daniel Craig..

p/s : bole dikatakan hari2 Bapak singgah TS cuma jarang meninggalkan jejak jer...

Sis-Lin berkata...

ermm sebenarnye, yg berusia kalo bersuara dr pengalamn tp kalo yg muda bersuara dtg dr apa yg bru di alami..so sendiri la nk menilai yg mana jujur dan yg mana bukan..sbb kata dtg dr hati bkn dr mulut...

- jinggo - berkata...

lelaki yg 8 tahun..
berfikir berdasarkan logik.
tidak banyak yg diinstall dalam minda...hasilnya : jujur.

lelaki yg 40 tahun.
berfikir berdasarkan analistik...
terlalu banyak yg diinstallkan - menjadikan hanya lelaki yg tidak berjaya mendidik hati aja yg terbaik.

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

berdasarkan pengalaman sy,

si muda 8tahun jujur+telus sebab tiada sebab utk menipu walaupun kadang-kadang kebenaran itu sesuatu yg menyakitkan....

tapi mungkin terlalu lurus sehingga tidak dapat membezakan yg mana baik atau buruk.

si tua 40tahun, banyak makan garam.
sudah tahu selok belok dunia kerana terdedah dengan pelbagai ragam...

lebih kepada menjaga hati...

terpulang pada akak untuk buat keputusan yg benar-benar terbaik..

hang nadim berkata...

salam lelaki yang ke 3 takder ker ?

a kl citizen berkata...

mmm..

bebudak sekarang pun ada gak yang tak betulnya... kadang-kadang bercakap berdasarkan khayalan..

orang tua lagi la tak betulnya..

so..jgn percaya kat sapa2 lah...
percaya kat diri sendiri je..

NaqeebLukhman berkata...

bagi aku pulak.. aku tak kisah kalau ada yang nak menipu kononyer nak jaga hati ke apa tapi satu jer jagn ler menipu dan tak menjadi...

sekali dapat tahu menipu selamanya takkan percaya lagi... cukuplah sekali. so klu nak menipu biar aku betul2 kena tipu dan aku tidak tahu itu adalah suatu penipuan...

aku boleh maafkan kesalahan menipu itu tapi untuk percaya kali ke2.. oh tidak lagi...

bila berbicara pasal penipuan aku seringkali menyatakan bahawa aku juga menipu tapi bukan secara langsung sbb penipuan aku yang paling berjaya adalah bila aku berkata benar tapi tidak dipercayai oleh org lain... hehehee

*org kata berkata benarlah walaupun pahit... ngeeeeeeeeee

nur ilham berkata...

entah la susah nak nilaikan siapa yg jujur siapa yg menipu kerana tak lihat dgn mata sendiri..kita tak boleh nilaikan melalui usia semata2,ada hint2 lain yg menentukan juga..

tp secara peribadi sy pilih yg lelaki yg kedua,kalau yg kedua susah sikit nak hendle sebab banyak pengalaman..eh eh apa aku cakap ni?..entah la anis aku sendiri pun pening..

Mohd. Sofian Nordin berkata...

lelaki pertama
lelaki yang telah menetap di dunia selama lebih 40 tahun.
lelaki kedua
lelaki yang baru menetap di dunia selama 8 tahun.

Persoalannya
Suara kata siapakah yang lebih tulus dan telus antara mereka berdua ini???
Suara kata siapakah yang lebih jujur dan benar antara mereka berdua ini???

Ini open ended question ni.. tanpa parameter2 tertentu maka byk lah coretannya bergantung kepada pengalaman dan luasnya pengetahuan, pembacaan dsb. So takde jawapan yang benar2 tepat.

Jadi untuk menjawab soalan ini, jawapan saya dua2 boleh jadi jujur, tulus dan telus dan begitu juga sebaliknya. Bergantunglah pada didikan yang diterima dan akhlaknya.

Apapun yang paling penting ialah didikan yang baik melahirkan akhlak yang baik insyaAllah.. walau berapa lama pun sesorang tu hidup, walau berapa pun usianya.

Pendek kata usia bukanlah segala2nya, sebaliknya pengisian kita dalam meniti perjalanan hidup itu yang perlu di renung2...

Rasulullah menjadi rasul ketika berusia 40 tahun, dan Saidina Ali k.r.w adalah kanak2 pertama memeluk Islam. kedua2nya pun tulus dan telus. wassalam..

.: mama cute :. berkata...

ait.. aku pon tak paham.. dewang bg pendapat tentang apa.. tak baper jelas.. atau aku ni dah blur maklumle minggu assignment sedang menggilak..ahahaha

so.. dapatan aku mcm ni.. kanak2 ni selalu cakap benar.. orang dewasa ni banyak pusing2..hehehe.. so lu pk la sendiri..bleh?

dei.. takyah penin la.. kita pikio pasal assignment kita ni.. nk due date dah ni. huwaaaaaaaaaaaa

su berkata...

lelaki yg berusia 8thn lebih jujur & telus krn lelaki yg berumur lebih 40 thn besar kecenderungan utk berlaku tidak jujur..hehehe..

hanye segelintir lelaki je bukan semua yg tidak jujur...hehehe..

~Insan Biasa~ berkata...

Thanks kak yan...betul gak cakap kak yan tul...setiap dari kita adalah berbeza,,,ermm..menung...

~Insan Biasa~ berkata...

ni yang takmo letak pantun nie ....cgu one tak jawab persoalan utama!

~Insan Biasa~ berkata...

saya tengah fikir apa yang azilsah perkatakan...budak sekarang dah advance...

~Insan Biasa~ berkata...

kak pah kata "jangan percaya setiap kata yang dikeluarkan seratus peratus. Mesti sediakan sedikit ruang ketidakpercayaan"

terima kasih mengingatkan...saya sering lalai di sini.

~Insan Biasa~ berkata...

Bapak....tapikan saya tak berapa nak mahir membaca bahasa tubuh..nak2 dengan orang yang lebih berpengalaman nie...maka saya kena belajar lagi lah nie...

~Insan Biasa~ berkata...

"yg berusia kalo bersuara dr pengalamn tp kalo yg muda bersuara dtg dr apa yg bru di alami"

erm...betul jugak kata sis lin ...tapi tua muda masing2 ada pengalaman..masih memikirkan..

~Insan Biasa~ berkata...

wak jinggo,terima kasih.
ini
komen dari orang yang banyak membaca
dan berurusan dengan ramai orang yang pelbagai karektor..

banyaknya perkara yang hendak dikongsi dan dipelajari..

~Insan Biasa~ berkata...

wan nur hanis...:-)

kecik-takde sebab untuk tipu- mungkin

besar-menipu-jaga hati-juga mungkin -menyembunyi salah diri - supaya nampak bagus-mungkin juga kan...

~Insan Biasa~ berkata...

hang nadim nak jadi lelaki ketiga?

~Insan Biasa~ berkata...

cgu kl citizen - jangan percaya kat sapa2?

percaya mempercayai itu penting dalam hubungan sesama manusia. Tak percaya, nanti takde kawan plak...takde kawan, nanti jadi kera sumbang plak....heheh

manusia kan perlu teman...

~Insan Biasa~ berkata...

Naqeeb...komen ko , aku sangat2 setuju. kali ini aku amat menyokong apa yang dikata...hidup Naqeeb...heheheh

~Insan Biasa~ berkata...

Pyan,
kita tunggu 2 lagi entry yang bakal menyusul...entry2 yang saling berkaitan antara satu sama lain.

ada cerita...
dan di situ mungkin akan ada pandangan yang sedikit berbeza...

~Insan Biasa~ berkata...

ko memang direct to the point lah syah! aku suka aku suka....

assignment tetap jalan. hehehhe
blog...tetap layanzzzzzzzzz.

chaiyok mama cute, jom kita race...broommmmmmmmzzz

~Insan Biasa~ berkata...

nur ilham,
jawapan tak perlu tepat,
cuma mahu dapatan secara kasar tentang ini.
pandangan kasarnya ramai yang setuju si kecil lebih benar.
takpe...kita nantikan yang seterusnya.

~Insan Biasa~ berkata...

Hehehe terima kasih su,

kejujuran itu sebenarnya sukar untuk di nilaikan ketepatannya.

kerana ketidakjujuran
maka terwujud
'kerana nila setitik rosak susu sebelanga'

bahaya tu. awas!

ONE ZABA berkata...

baru masuk persoalan utama....

kalau payah sgt...pilih la aku sebagai sebagai lelaki ketiga... (senyum sampai ke telinga ni)

wanliz berkata...

Salam..

Pd sy senang jer..semuanya brgantung pd hati kita. Kita yg pilih nk prcaya yg mna. Coz manusia boleh menipu utk kebaikan..

kalo apa yg dikatakan itu benar , tp ssh utk kita prcaya , ssh jugak. Kalau bnda itu dusta , ttp kita prcaya itu benar,terpulang..

Bak kata pepatah , ikut hati mati , ikut rasa binasa..yg dusta tetap dusta, tp kebenaran akn terserlah jua akhrnya..

~Insan Biasa~ berkata...

ngeh..ngeh...lelaki ketiga x buat apa. xde dalam forum persoalan ler...

~Insan Biasa~ berkata...

wanliz...
ermmbukan pe,
takut tersalah percaya.

Kamsiah berkata...

dengarkan kata hati anis sendiri...
biasanya kita memiliki naluri yg tak berbohong pada kita ,kan...
lelaki tua/muda...tgk pada cara hidup,peribadi,latar belakang keluarga...
budak2 sekarang,ada yg tak boleh dipercayai...jika salah asuhannya...

intan shaheera@ieyra berkata...

ieyra pun pening r kak...hahahahahaha...
ieyra rasakan,lelaki yang berusia 8tahun lebih jujur,tulus,telus,tembus dan bermacam2 jenis ter lagi r.....huhuhuhu

~Insan Biasa~ berkata...

Kak Kamsiah....terima kasih banyak, akan saya amati nasihat akak.

~Insan Biasa~ berkata...

errrkk...tapi ko tak 'ter'paksa untuk komen di sini kan dik non...???

hehehe

Cikgu Zailani berkata...

Lelaki dan perempuan sebenarnya sama.. Kita sebagai penilainya, jangan percaya kat orang sangat. Kaji, teliti, dan perhati... eloknya kita yg buat.

kin hashim berkata...

Salam anis, sori lambat respon, 'berpose' dari online jap baru2 nih..hehhhe..

Hmm...anis sekrg mesti tgh dlm dilema nak pilih satu antara 2 ye. Biasanya kita akan rasa dilema bila kita nak pilih yg terbaik drp pilihan2 baik yg ada, kan? Kalau sah2 dah confirm tak baik, tentu dah reject awal2 lg ye..hehhe...

Kalau cakap pasal sapa lg jujur antara yg tua atau muda, saya rasa tak kira umur. Kadang2 yg muda kurang pengalaman pun, tapi 'terlebih cerdik' boleh berhelah mengalahkan org tua yg byk pengalaman. Tp, tulah, susah pulak kita nak meneka hati perut org ni, kan? melainkan kalau kita sendiri yg penah terkena penangan helah mereka nih.

Saya rasa, kalau kita nak kenal seseorg, antara guidelinenya, kita tengok sapa di sekeliling dia. Memang la, ada org dia boleh masuk dgn seme org, tapi, mesti ada kecenderungannya. Tengok sapa yg rapat dgn dia, sbb bg saya kalau org yg jujur, dia tak berapa nak boleh hidup dgn org yg tak jujur...tu saya rasa je la.... mungkin ada lagi benda yg nak kena tengok... faktor2 lain macam yg kak kam sebut...

~Insan Biasa~ berkata...

cgu zailani,
lelaki perempuan sama saja,

rambut sama hitam, tapi hati lain2...

erm..zaman le ni...rambut kaler macam2 dah...

~Insan Biasa~ berkata...

kin,
saya dalam dilema? eh takdelah....saya ni belum ada pilihan pun...tapi bila ada pilihan...tetiba plak banyak untuk dipilih..ngeee selalu dah macm tu..fening!

siapa orang itu,kena lihat sapa kelilingnya...tgh macth kan dengan situasi yang akan saya utarakan...