cari id yes guru sktp

16 Disember 2008

Bahasa Jawa

Sejak dua menjak ini, rakan aku yang sedang melanjutkan pelajarannya di Jepun, ada menghantar e-mail menyisip khabar. Panjang berjela. Dari awal pertemuan cyber lagi sudah mempromosi untuk mengajar aku turut sama belajar asas berbahasa jepun. hahahaha menarik kan? Dalam emailnya yang lepas pun ada disertakan beberapa perkataan asas bahasa jepun. Aku guna juga sedikit sebanyak semasa berchat di chatbox rakan-rakan blogger aku. Ihiks...tentu mereka fikir aku tersampuk ke apa...kan kan kan...kan saintis, syah and as....kuikuikui.

Ala apasalahnya, pengetahuan sedikit itu kita gunakan. Bukan bermaksud lupa bahasa melayu. BM tetap yang utama. Aku ni BI pun tak lepas betul ni. Masih lagi menuntut ilmu bahasa. Dalam sibuk-sibuk nak berbahasa Inggeris dan Jepun, aku teringatkan kata mantan GB aku yang lepas......"Ish, uwong jowo kok ora' reti ngomong jowo, kepinye toh?" hehehehhe. GB jumpa aku suka nyakat . Adehhh...

So..tadi aku ronda-ronda kat net ni, terjumpa pula laman tentang bahasa jawa ni. Hehehe apalagi aku pun link kan la ngan blog aku ni. Senang nak belajarnya. Bahasa Jawa vs Bahasa Inggeris sama saja pada aku. Aku faham tapi aku tak mahir untuk mempertuturkannya. Itu saje. Bahasa Jepun pula, aku baru nak kenal perkataan-perkataannya. Okaylah, kepada rakan-rakan pengunjung Tinta Semalam (TS), kalau nak sama belajar Bahasa Jawa bersama-sama boleh la klik kat Link Belajar Bahasa tu yea.....hehehe. Chaiyok...chaiyok...

8 ulasan:

zam berkata...

Waduh..waduh Nisa... arep belajar ngomong jowo yoo... emmm... mau lancar ngomong jawo nee...ari-ari mangan tempe seng okeh-okeh yoo..
Insyaallah mujarab...

~Insan Biasa~ berkata...

hehehe jemu kang, jangan tempe ari-ari...

- jinggo - berkata...

seji2 nya.terima kasih ada ruang untuk wong jowo borak2....saya akan terus kesini.....

- jinggo - berkata...

seji2 nya.terima kasih ada ruang untuk wong jowo borak2....saya akan terus kesini.....

~Insan Biasa~ berkata...

hehhe aku ora pandei ngomong jow ki, sitik-sitik kenolah. Ora selalu pun boso ki di pake neng arep borak. musim nan yo...hehehe. "Cg zam betul ke saya cakap ni?" wawawkakakaka terbelit je lidah

zam berkata...

Walah-walah Nisa.... kue ngomong opo toh yo... kerungu nge koyok jalok ambong wai.. ngko ramei uwong lanang golek ei ngko... susah arep milih bojo nie.... wawawawawawa.... ojo ambil hati yo Nisa... hanya gurau wa'i... ape2pun 70% ayat yang Nisa guna bole Zam fahami...selebih tu susah sikit...yealah...dialek dalam bahasa jawa niepun banyak rumpun dia.. jawa johor dan selangorlah katakan...

~Insan Biasa~ berkata...

WakakakakakakkakakAKAkakakAka......ni bukan pasal jawa johor ke jawa selangor ke...tapi memang x pandai pun.....ghegeghe...huhhuh

~Insan Biasa~ berkata...

main belasah jer tu....