cari id yes guru sktp

05 Julai 2009

kesian kami....erkkkk iye?

Orang kata .....duit bukanlah segala-galanya. Biasanya pada yang ada duit dan dah tak tau nak buat apa dengan duit yang dia ada.
Orang kata .....duit tu penting. Takde duit susahlah. Biasanya pada yang takde duit dan sangat memerlukan duit.

Duit....penting sungguh atau tidak...? Duit itu keperluan atau kemahuan? ermmm dua-dua kot.
Keperluan:
Zaman sekarang semua duit. Nak ke tandas pun duit. kan? Pakaian keperluan, mana datang pakaian kalau duit takde. Tempat tinggal keperluan ,juga kena ada duit tu...
Kemahuan : Biasalah bak orang dulu-dulu kata , dapat betis nak peha. Dah banyak duit....nak lagi banyak....lagi banyak...dan lagi banyak.

Uiks segalanya duit. Boleh ke hidup kalau xde duit....

Tapi,

Duit juga punca pertelingkahan, punca perbalahan, punca ketidaksatuan! Teruk kita sekarang. Duit takde dalam tangan kita....semua orang tu control...susah woooo. Nyampah mak....nyah

M. Nasir pun ada karang lagu tentang duit nie...

Ada yang panggil ringgit
Ada yang panggil dollar
Ada yang panggil baht
Ada yang panggil rupiah
Semua ini duit
Bikin orang belit

Duit! Duit!
Di mana kau duit
Duit! Duit!
Hutangku membukit

Ada yang benci duit
Ada yang cinta duit
(bikin perut buncit)
Skandal sana sini
Punca juga duit
Cari duit halal
Agar jangan kesal

Duit!
Duit beli duit
Duit!
Buat beli cinta

Ramai orang yang berkata
Duit punca banyak dosa
Jangan sampai makan rasuah
Nanti bangsa jadi musnah

Zaman ini zaman duit
Tak ada duit diri tercepit
Tapi jangan jadi hamba duit
Nanti musnah diri sendiri

Duit- betul pembawakannya Rahmat
Duit- salah menggayakannya Padah

Ada duit Senang - Ada duit Susah.
Kenapalah aku cite pasal duit nie....
hehehehe adalah....
kesian kami!

Beberapa individu yang berumur antara 10-11 tahun. Makayah takde kat sebelah. Perlu bawa diri sendiri sebagai salah satu perjalanan dalam hidup yang akan menjadi pengalaman di kemudian hari nanti. Yang ada cumalah kawan-kawan sebaya dan satu dua orang dewasa yang pastinya ada segan silunya untuk meminta-minta. Diberikan belanja RM3 seorang untuk satu hari. Agak-agak korang apa yang dapat dibelanjakan oleh mereka ini dengan nilai itu. Ingat....hanya RM3 satu hari. heheheh kalau aku cukup untuk lepas sarapan je tu....kesian , kena puasa lunch and dinner.

12 ulasan:

- jinggo - berkata...

pentingkah duit untuk kita hari ini - apakah duit tu segalanya..

penting.
amat penting
sebab itu acuan dunia hari ini........

betul tak wak....

~Insan Biasa~ berkata...

wak,

betul..mengikut acuan zaman ini, duit memang penting. So kena sama-sama kongsi...x adil la kalau makan sorang2...yang takde terus dibiar kebulur..kan?

banyak...kongsi sama banyak..sikit kongsi sama sikit...hati gajah sama dilapah, hati kuman sama di cicah..

ONE ZABA berkata...

kita hidup pada zaman yg berasaskan duit....maka duit tu satu keperluan harian.
tak perlu pergi jauh untuk menilai kepentingan duit ni. kita lihat pada adik beradik dan rakan terdekat....

cuba kita ni org yg tak berduit...tak perlu lama. cukup sekadar 2 bulan. apakah reaksi mereka itu?????

~Insan Biasa~ berkata...

ermmm...acuan manusia zaman ini
sendiri paham la cgu one...

NaqeebLukhman berkata...

uwaaaaaaaaa nak duit... cikgu bila nak kasi duit nih... takkan tunggu 3 bulan lagi hehehehee

walauapapun biarlah duit itu yang berkat datang dari hasil yang berkat barulah hidup diberkati... syukur pada tuhan selalu kerana diberikan duit(rezeki).

~Insan Biasa~ berkata...

nak duit ke Naqeeb....mesti dari hasil yang berkatkan...takkan atas angin jek...bak meh awak jual apa? kalau saya berminat leh la tuko ngan duit....hehehe

raya dekat dah....

eeeda berkata...

Kerana duit aku terseksa...
Bagi aku duit tu penting..buat apa pun pakai duit..
Yang penting cara kita menguruskan duit supaya tidak menjadi hamba duit...

~Insan Biasa~ berkata...

kerana duit...
aku dapat pengajaran dalam hidup.

NaqeebLukhman berkata...

ngeeee tadek jual apa pun... belum jadi businessman ler....

CIKGU zAILANI berkata...

Duit tu bukan segala-galanya,
Tapi segala-galanya memerlukan duit....

Ingat tau cikgu?
Duit yg halan je

~Insan Biasa~ berkata...

one fine day Naqeeb..sapa tau..kan..kan..

~Insan Biasa~ berkata...

jangan sampai jadi hamba duit udahlah cgu zailani..