cari id yes guru sktp

13 Jun 2009

Secebis Nota Cuma...

I

Dr. Harinder bercerita pengalamannya yang lalu ketika dalam kelas-first tutorial hari ini.

Seorang berpengalaman dalam bidang plastic surgery selama hampir lebih 3o tahun. Berumur lingkungan 60-an. Amat pakar dalam bidangnya. Suatu hari mengatakan yang dia sudah letih kerana terlalu lama bekerja. Lalu dicadangkan supaya bersara saja. Soalannya, tapi apa yang dapat saya lakukan selepas itu? he...many! Salah satunya membuat kerja suka rela di tempat-tempat di mana kepakarannya diperlukan. Membantu mangsa perang contohnya. Yang mendengar terdiam-mmm mengapa tak pernah terfikir ke arah itu? -jawapan mudah: DUIT. kerana selama ini dia bekerja untuk menerima imbuhan.

Terima dan terima dan terima. Ada waktu , sesekali kita perlu juga memberi. Untuk apa? Sebagai kebajikan. Sebagai kepuasan yang terasa lain puasnya bekerja. Janganlah terlalu leka mengejar kebendaan. Sehingga pada suatu ketika di saat badan sudah tak upaya, seolah kita dah tak dapat nak berbuat apa-apa. Hilangkan kegundahan dengan berkebajikan. Walaupun hanya umtuk melakukan perkara-perkara kecil cuma. Harta di dunia mahu. Harta bekalan jangan dilupa-begitulah.

Kalau hari ini kita menerima, apakata esoknya giliran kita pula memberi.
Seorang Insan Biasa sedang belajar memberi dengan rela hati. Semoga kepuasan menerima dan memberi itu mendatangkan hasil pada masa sekarang dan akan datang.

II

Kelas 2 - berkaitan teknologi masa kini. Perkomputeran dan Internet.


III

Agak menarik dari dua kelas sebelumnya. Why...? kerana ada penglibatan pelajar tanpa rela dan tanpa sedia! Hahaha...modul subjek ketiga baru dapat hari ini. Maknanya satu input takde dalam kepala ketika masuk kelas melainkan pengetahuan sedia ada. Dan ade ujian ringkas. cgu-cgu kepakarannya 'menggoreng' ...apa lagi. Rupa-rupanya itulah induksi memulakan pelajaran untuk mendefinisi test, assessment dan evaluation. Saja suka-suka. Tapi diakhirnya pelajar Ingat!

Dapat gambar kartun yang mempunyai dialog berikut:

A: I taught Stripe ( a dog) how to whistle.
B: I don't hear him whistling.

A: I said I taught him, I didn't say he learned it!


Sering berlakukah perkara seperti di atas dalam kelas kita? cuba kita sama-sama fikirkan.
Dan, penafsiran aku dalam dialog kat atas tu....Kita mengajar. Tapi belum tentu murid belajar dari apa yang kita ajar. Dan untuk itu kita seharusnya peka hal ini dan seharusnya dapat memastikan bahawa murid belajar apa yang sepatutnya dia belajar. Bagaimana? Assessment lah......hehe

Satu lagi pesanan diterima untuk kali yang ketiga pada hari ini, sebelum kelas ditamatkan.
"Saya di sini bukan untuk memberi kamu kuliah. Tetapi sebagai pemudah fahaman untuk sesuatu yang kamu tidak faham. Sila pastikan kamu membaca dan kita bincang bersama di sini"

Hahahha...teringat kata-kata Dr. Harinder; Kalau di masjid-masjid atau surau-surau terpampang besar

"Bersembahyanglah kamu sebelum kamu di sembahyangkan (i)" (sepatutnya-->disembahyangi)
Okay untuk kelas ini saya akan tukar kepada
"Bertanyalah kamu sebelum kamu ditanya"

hahahah satu kelas gamat! Ingat , tutorial seterusnya, saya tak akan bersuara selagi kamu tak memulakan bicara untuk perbincangan!


IV

Sepatutnya dah boleh ambil anak kunci kereta dan memacu kenderaan pulang. Tapi aku, Elys, Zuraidi dan Fuad sepakat berjumpa Dr. Safiah di OUM. Lega, aku dah nampak arah bagaimana nak menghabiskan kajian. Seronoknya ....dalam diam-diam aku dah berada di tahun akhir. This semester is my second last semester!!!

2 ulasan:

ONE ZABA berkata...

moga tercapai segala impian dan cita-cita

~Insan Biasa~ berkata...

terima kasih cgu one...doakan la cepat dapat jodoh juga....hahahahha