cari id yes guru sktp

27 Jun 2009

sekarang yang tak seperti dulu

Dah bertahun aku tak makan buah durian. 6-8 tahun ada rasanya. Yea...sungguhpun buah durian banyak di jual di tepi-tepi jalan, ntah aku memandang sepi. Walhal itulah buah tempatan yang paling aku gilai di zaman kanak-kanak dulu.

Ayah dulu kerjanya jaga parit je...pergi balik kerja cuma berbasikal. Rumah kat Klang, berbasikal lah ke mana pun...ikutlah mana tempat nak dibersihkan. kat Kuala...Port Klang...Telok Gong...Pandamaran....ke mana saja....berbasikal. Aku masa tu lebih kurang darjah 2 - 3 gitu ...di tinggalkan dengan kakak sepupu (kakak2 sepupu aku semuanya baya2 mak ayah aku jer- arwah mak anak bongsu-tu la pasal)hehehe .Kalau tak pun aku duk sorang-sorang je di rumah. Dan sekarang anak2 sepupu aku a.k.a anak sedara la kan...baya-baya aku je. Aku ni gelaran nenek sedara pun aku dah sandang! muahahahaha...tapi nenek muda le.erkkkk muda lagi ye? majoriti panggil nek unggal jek la. kahkahkah aku..nenek???!!! kawin pun belom tau!

Eh, kenapalah cerita ni plak yea....? tetiba teringat, zaman aku kecik dulu. Ayah selalu bawak balik durian. Lepas makan malam kalau time ayah bawa balik durian tu...duduklah kami dua beranak makan buah durian tu dengan seleranya. Tak cukup ayah kopek lagi...dan lagi...dan lagi... tapi tak makin habis pun, simpan dalam tupperware letak kat peti sejuk. Sama je kami ni dua beranak suka durian.

Kalau balik kampung-Pulau Indah, time tu naik bot la....belum ada jambatan lagi...musim buah je mesti kalau tak sebuntil...dua buntil buah kami angkut bawak balik Klang. Durian of course satu buntil. Hahahahh puas kami dua beranak makan berdua.

Tapi sekarang semua tu dah tak ada. Pokok durian kat kampung pun dah tak banyak berbuah macam dulu. Banyak yang dah tua. Ayah pun dah tak sihat. Uzur. Dah tak boleh bau buah durian lagi. Pening katanya. So sebab tu la aku tak de makan buah durian tu lagi. Tetiba je semenjak dua ni tekak aku teringin bebenor nak menjamahnya. So aku belilah yang dah siap kopek tu....dan aku duduk kat dapur (tempat aku dan ayah selalu lepak time makan durian)...cumanya kali ni aku sorang-sorang je. Sunyi sepi. Takde lagi dengar bual bicara atau gelak gurau senda macam dulu. Makan sorang diri...adehhh tetiba time makan tu aku jadi emo plak. Teringat kisah lama kami dua beranak. Isk kekadang terdetik kat hati..."kalaulah dulu ayah cari pengganti arwah mak...."....xdelah ayah kena tinggal sorang2 kat umah masa aku g kerja ....(bukan apa- sakit2 macam skrg, time aku takde...at least ada isteri/anak2 lain tolong jaga).

Ahaaaa....switch tune...Ingat durian...ingat tempoyak....paling aku suka - Udang masak tempoyak!! Perggghhhh....(ada gak esok pagi orang pergi pasar cari udang cari tempoyak nie....) ahaks! Yeaaahhhhahhhh! Peaceeee kembalikan keceriaan di hati buang emo-emo tu....emo kejap dah la. kan? Hidup harus di teruskan. Semoga ayah akan kembali sihat seperti sedia kala. Aminnnn.

6 ulasan:

ONE ZABA berkata...

betul tu anis..kehidupan harus diteruskan.
kalau tak makan pun tak rugi derian ni...darah tinggi wooo!!!

~Insan Biasa~ berkata...

hehhe...makan ala kadar je cgu one. P makan 4-5 biji sekali gus memang la meletup saluran darah tu kang!

NoRT berkata...

da setahun x makan durian....teringat arwah abah yg meninggal tahun lepas yg suka sgt durian dimakan dgn nasik n air garam.. ntah la... ati tersentuh bila tringat durian... bukan x tringin tp stil x dak kekuatan nak makan..

kin hashim berkata...

wa..durian, suka sgt..lama sangat la tak makan....

~Insan Biasa~ berkata...

NoRT,
segala yang berlaku tentu ade kisah.
sesama kita ambil sesuatu yang mana berguna dr kisah itu

~Insan Biasa~ berkata...

kin,

best kin..saya yang kat msia ni pun lama tak makan, bila makan cam orang mengidam plak...hehhe