cari id yes guru sktp

11 Januari 2009

Nilai suatu penilaian


Pandangan saya, seawalnya hanya melalui pendengaran. Kita dengar begitu dan kita dengar begini. Ada yang berkata macamni ada juga yang berkata macamtu. Kita berkata bagaimana? Biasanya kita berkata berdasarkan penilaian yang kita buat setelah mendengar yang begitu begini. Iye ke? Banyak yang baik-baik kita dengar, positif penilaian yang kita bina. Banyak yang buruk-buruk kita dengar, negatif penilaian yang kita ada. Itu dia....pandangan kita yang pertama. Yang mungkin boleh jadi kekal dalam minda kita? seperti CINTA PERTAMA ? gitu? hehehe

Setelah mendengar ke fasa melihat. Penilaian yang telah kita buat kita bandingkan pula setelah berhadapan sendiri dengan apa yang kita dengar. Penilaian kedua boleh berubah daripada penilaian yang awal. Mungkin juga tidak. Masing-masing ada view tersendiri. Tapi itulah.....CINTA PERTAMA tadi tidak semestinya kekal dengan kita. kan? Penilaian berubah! Kita beralih pada CINTA yang seterusnya.

Mendekati dan mengenali apa yang telah kita nilai. Dan pada waktu itu baru kita membuat penilaian yang terakhir. Dan terimbas kembali, penilaian dari pendengaran semata. Juga penilaian melalui penglihatan. Rata-rata mengatakan....don't judge a book by its cover! Tapi....cover tu penting juga untuk menarik kita menyelongkar misteri yang tersimpan di sebaliknya. Yang penting....dengar,dengar juga. Yang harus.....lihat,lihat juga. Tapi kita tidak patut terus terima atau tolak apa yang kita dengar apa yang kita lihat.

Ada kacang tumbuh di hilir,
Akar menyangkut di bawah titian;
Carilah akal fikir-fikir,
Jangan menyesal di kemudian.

3 ulasan:

ONE ZABA berkata...

Ada kacang tumbuh di hilir,
Akar menyangkut di bawah titian;
Ada jerawat tumbuh di bibir,
Kalau sudi tolong picitkan.


tu la...makan kacang lagi.

- jinggo - berkata...

Mula2 kita mendengar cgu ( dari buku Adam Khoo ) : kita tidak membuat apa2 tafsiran.Orang sekitar kita akan membentuk KEPERCAYAAN kita ( tak semestinya betul ).

Dari kepercayaan ini kita membentuk tafsiran demi tafsiran...

Bagaimana kalau KEPERCAYAAN tu tak betul....kalau budak sekolah : KAU TU BANGANG : USAH SEKOLAH LAH.JOM TOLONG AYAH JAGA KAMBING....ngabihkan duit aja ( slang jawa ).Itu Kepercayaan......

untuk seterusnya beli buku tu....

nak pantun juga.

Budak India pakai minyak lenga
Sesudah pakai ke kedai Wak Sudari
Ini saya nak tanya...
Kabari !!!

~Insan Biasa~ berkata...

to one z:

tak yah picit nanti berbekas..

to jinggo:

tq...okay buku tu (tulisan Adam Khoo--tajuk apa?) saya masukkan dalam wishlist saya.