05 Januari 2009

Cuma tuan punya badan jer....

Setiap dari kita melalui jalan-jalan kehidupan yang tersendiri. Masing-masing ada cerita masing-masing. Terpulang kepada diri setiap satunya bagaimana untuk membawa haluan. Aku...masih dengan haluan aku...tiada sesiapa yang menuju ke arah derita. Begitu juga aku dan korang-korang juga. Tapi kalau derita yang terpaksa kita lalui mahu atau tidak kita TERPAKSA lalui,sebelum kebahagiaan kita temui. Dan rata-rata akan kata....i pun faham...aku tahu....saya pernah rasa juga. Sama ke? apa yang aku lalui dan anda, awak, kamu, kau lalui? kompem tak sama. Apa yang menjadikannya serupa ialah kegetirannya menempuh penghidupan. apa dan bagaimana masing2 cara. Setiap dari kita Allah dah jadikan berbeza! Berbeza dari pelbagai segi, pelbagai sudut. Kuat di sana, lemah di sini. Hebat di sana, mungkin tidak di sini. Menang di sini, mungkin kalah di sana pula.

Persekitaran kita, pun bukannya sama. Orang-orang kuat di sebelah X tak sama kuatnya dengan orang-orang kuat di sebelah Z,malah mungkin melemahkan lagi!. Dan setiap dari kita takkan boleh jadi sama. A tak boleh jadi B. B tak boleh jadi A. B tetap B. A tetap A. Persamaan yang boleh kita caturkan hanyalah bagaimana untuk memujuk diri kita, anda, awak, kau, u , kamu supaya menyelusuri jalan-jalan kehidupan ini dengan pengalaman yang diperolehi. Samakah pengalaman itu? TIDAK! dan pastinya cara untuk menghadapinya juga turut tak serupa. Mungkin ada sedikit persamaan, tetapi hakikat sebenarnya tetap berbeza. SAMA TAPI TAK SERUPA. Akhirnya, tiada siapa sebenar2 faham kecuali tuan punya badan dan Dia.

Ada damak ada ipuh,
Naik ke bukit nampak sumpitnya;
Emas perak senang disepuh,
Kalau besi nampak karatnya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jika anda belum membaca La Tahzan @ Dont Be Sad@ Jangan Bersedih, sila mulai membaca. Jika anda masih bersedih lagi itu menunjukkan anda masih belum memahami isi kandungan sepenuhnya...