cari id yes guru sktp

07 Januari 2009

Cikgu..balik ke? Beg?


Dah dua hari waktu akhir sekolah, perkarangan sekolah penuh dengan ibu bapa. Paling menyesakkan yang menunggu di depan tangga.Ishhhh aiiii. Hari ini, hari yang ketiga. Petang tadi kami buat latihan waktu balik. Laluan yang sepatutnya dilalui sehigga ke depan pintu pagar. Khasnya untuk murid-murid tahun 1. Murid yang baru pertama kali di alam persekolahan, heheheh cikgu kita nak balik ke? Beg kenapa tak bawa? ......eh....belum lagi. Ini kita cuma buat latihan. Cikgu nak tunjuk kat awak macam mana nak balik. Kena beratur, jalan elok2, jalan baik2 jangan tolak2. Saya setakat pasang telinga perbualan seorang guru bersama muridnya. Bagus murid sekarang ni....berani bertanya!. Untuk tahun 1 ni kami buat 2 round. Selesai tahun 1, terus ke tahun 2 dan 3. Seround je. Cuma nak refresh kat deme cara nak balik. Diaorang pun dah tahu dah jalan mana nak ikut. so, mulai petang tadi, pintu pagar dah ditutup. Ibu bapa perlu menunggu di luar pagar sekolah. Baru la lapang sikit.....

Dalam pada masa membuat latihan untuk tahun 3 tu, yang mana tahun lepas tu anak murid saya. Masing-masing lalu depan saya biasa saje. Saya pandang setiap pergerakan mereka. Budak macam biasa....depan cikgu baru nak masuk baris,jalan elok2. Jauh dari cikgu, mulalah usik kawan, jalan tendang2.....dah nama pun budak. Dalam ramai2 yang saya ajar tahun sudah...semua sekali lebih kurang 90 orang la....cuma seorang sahaja yang ...."hai cikgu...." sambil senyum. Dalam masa 3 hari bersekolah, sudah dua kali hai saya dapat dari murid tersebut apabila dia bertembung dengan saya. Murid yang selalu saya jerit namanya dalam kelas!....Murid yang selalu saya tanya....."awak buat apa tu? buku mana?"....jawapan yang selalu saya terima..."ada cikgu, tadi saya dah masukkan dalam beg sebelum pergi sekolah...tapi mana ntah.."... ishh...atau "bukan saya dah hantar kat cikgu ke?" ...padahal saya tak kumpulkan pun buku tu. Erm....macam2 muslihat budak2 sekarang ni!

Tiada ulasan: