cari id yes guru sktp

22 Oktober 2009

jujur vs hipokrit

Berkatalah benar pada temanmu
Tapi kau membohongi...
Itukah jujur?

Bermanis wajahmu
Kelatnya dalam hati...
Itukah jujur?

Beranilah hadapi dunia
Tapi kau sembunyi...
Itukah jujur?

Jujurkah namanya
Jika hidupmu
Dengan pura-pura

Mengharapkan hari esok
Menjadi lebih baik
Dan kau kata harimu bertambah baik
Walhal sebenarnya
Kau sendiri yang mencipta kebuntuan

Jujurkah namanya
Saat kau mengata cahaya sedang bersinar
Padahal dihadapanmu nyata mendung kelam?

Jujurkah kamu
atau
sebenarnya hipokrit

14 ulasan:

blueCITY berkata...

salam,

kadang2 kita jadi hipokrit demi untuk kebaikan?
kadang2 kita rasa kita jujur bila ianya melibatkan yg terbaik untuk kita , tapi untuk org lain?

so, jujur & hipokrit kadang2 bercampur...

ONE ZABA berkata...

kata-kata @ sajak anis tu amat sesuai kalau ditujukan pada cuaca kat atas ni. selalu menipu. ingatkan panas ke petang. tak dan rupanya. tengah hari dah hujan.

udah-udah la tu anis....usah dikenang lagi. doakan je la terbaik untuk anis.

~Insan Biasa~ berkata...

biRu...ada betulnya...mix.

~Insan Biasa~ berkata...

cgu one..yang dulu tu memang dah tak kenang.
yang ini....kisah baru punya!
wakakaka...

sapa2 makan cili dia boleh rasa pedasnya...
sapa2 makan gula dia boleh rasa manisnya...

ViLdA FiDa berkata...

jujur???
Kejujuran???
Haruskah???
Bila jujur dikianati...
Benci2...

fazemy berkata...

Kdg2 kita kena hipokrit jugak agar tdk dibenci org. Kejujuran tu perlu tp jgnla smpai ada org yg mengambil kesemptan(^_^)

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

bila sekali dan dua kali tak pa lagi...

tapi bila dah berkali-kali..tak perlu kawan dgn orang macam ini..

hipokrit = munafik

a kl citizen berkata...

assalammualaikum

hipokrit tu bahaya...
jujurlah kita seboleh mungkin....

k sal berkata...

klu dh xleh jujur lbh baik diam je drpd brckp bohong. mcm artis skrng dok kata ape tu "no komen"? skiranye kita tanye diri kita sendiri pernah kah kita jujur pd diri kita sendiri? apakah agaknya jwpnnye ye? tp klu slalu sgt teman kita xbrlaku jujur pd kita dn kita pun dh xleh tahan lbh baik kita singkapkn kebenarannya dn tgk ape riaksinya. ataupun kita kata ktakn pdnya "CUKUP SAMPAI DISINI SAYANG RELAKAN PERPISAHAN INI" amacam boleh tak ani @ pun akak kne beri salam dulu?? rasanya dh beri salam dh mula2 td hehehhe

~Insan Biasa~ berkata...

vilda...
jujur yang dikhianati,xde satu orang pun yang suka tau.
saya pun benci!
ha...
kalau x jujur...biar sampai kesudah taktahu
jika tidak, sendiri tau la!
kan kan kan

~Insan Biasa~ berkata...

fazemy...tapi kalau hipokrit melampau2..orang menyampah tau. hehehe

~Insan Biasa~ berkata...

azrina..
kepercayaan untuk orang yang dah terang2 hipokritnya...maafla cakap...x bley percaya sudah...

~Insan Biasa~ berkata...

kl citizen...
jujurlah seboleh2nya..
walaupun pahit, sekurang2nya jujur itu penawarnya.

~Insan Biasa~ berkata...

kak sal...
jujur kat sini dalam kontek semua hubungan...bukan setakat hubungan lelaki perempuan je...

betul gak tu...mudahnya, kita DIAM2 aje.