cari id yes guru sktp

08 Mei 2009

Apa ada pada Nama??

Nama.....penting tak? Of course la penting. Kalau tiada nama, bagaimanakah untuk menyebut/memanggil sesuatu. Betul? Takkan la just nak panggil....oooiiiiii , wei...hei... itu bukanlah panggillan yang sedap untuk di dengar di telinga.

Apa nama korang? Dogol? Kemat? Bedah? Semah? Apa pula pandangan korang dengan nama korang. Bersyukurkan...kita semua ada nama. Oh...Dogolku sayang....oh Semah kekasihku....hehehe perkataan di belakang sebagai peneguhan je. At least itulah nama panggilan yang ada. Cuba tukar, oiiiii sayangku....wei kekasihku.... macam tak ikhlas je bunyinya kan??

Erm...apa aku melalut ntah....tentang nama. Korang pernah tak rasa nama korang tu macam melecehkan...? Macam tak best je....sebab tak glamour kot!...Dulu aku pernah rasa sangat tak suka dengan nama aku hanya kerana A di hadapannya. Dalam kelas apa-apa hal...mesti yang A cikgu sebut dulu kan? Ha...tu la tak suka! heehhe itu dululah zaman-zaman sekolah. Atau ada tak korang rasa malu mungkin dengan nama korang?

Eh....semakin meningkat usia...semakin meningkat pertambahan ilmu dan pengalaman. Siapa pun nama kita. Itu nama kita. Kita berhak ke atasnya. Dan kita ada banyak pilihan untuk jadikan nama kita bagaimana. Kenapa mesti nak tumpang nama Siti Nurhaliza? Kenapa mesti nak tumpang nama Amy Mastura. Aku percaya...nama-nama tu dulu pun bukannya sesiapa kat mata kita. Kita pun boleh serlahkan nama kita sendiri kat mata orang lain, walaupun mungkin nama kita cuma Jenab ke....Gayah ke....bunyi kampung je kan....tapi apalah ada pada nama kalau kita x dapat serlahkan apa yang tersimpan, yang belum tergilap tu! Jenab,jenab pun....glamour apa...korang ingat tak watak jenab dalam cerita bersiri suatu ketika dulu ...Opah. Famaous tu...jenab tu!

Kesimpulannya tak perlu bermegah menumpang nama artis glamour atau nama ahli politik tersohor ke...Kita naikkan nama kita agar sama gah di mata orang lain. Ok apa.....Nama kita itulah dia, yang telah ditetapkan. Lagipun mana ada makayah yang beri nama yang *!^#$%$ pada anak-anak dia kan? Nama itu pilihan makayah...sepatutnya kita bangga dengan nama kita kan....walau apa pun nama itu....yang pasti ia baik untuk kita.Kita nak jadikan nama kita macamne , ia terletak di tangan kita. Kita pilih ,kita tentukan!

Dah 10 tahun mengajar-harap2 bekas anak murid aku apabila terdengar 'anisah' ....emmm tu dulu nama cikgu saya. Dia ajar saya kira-kira! hehehe jadilah! I love my name much. Tak kisahlah kena panggil awal pun....Dalam senarai nama guru sekarang pun...nama aku berada di nombor 51....walaupun 51, letaknya di muka surat kedua...baris teratas sekali....sebaris dengan nama guru besar di muka surat satu yang berada di nombor 1...Hahaha sebaris tau! Dan terima kasih ayah kerana beri nama itu kepadaku. Aku bangga juga kerana aku adalah insan nombor satu di hati ayah....Selamat Hari Ibu ayah.....kerana ayah adalah ibuku.

Akhirnya..........

Apa ada pada sebuah nama? Yang penting diri kita sendiri. Kitalah yang memberikan nama itu sama ada ianya bernilai ataupun tidak. Kita yang perlu cipta sejarah untuk nama kita.Tengku Puteri Nur Aina Edora.Nama itu akan cuma sekadar nama jika kita setakat duduk berpeluk tubuh. Betul tak? Badul.....kerana kesungguhannya menghiburkan ramai orang. Semua kenal siapa empunya diri. Ya kan? So...mari kita gah kan nama kita. Paling tidak pun gah di pandangan Dia.

1 ulasan:

ONE ZABA berkata...

apa ada pada nama??? hui, penting woo nama tu. ada nya nama macam-macam kita boleh buat. bukan takat dipangil saja.

boleh pinjam koperasi. boleh loan kereta. boleh pegi kerje. boleh ambik gaji. boleh kawen. boleh bubuh nama anak. macam-macam lagi la.

kalau tiada nama siapalah kita. umpama lagu tanpa irama dan senikata.