cari id yes guru sktp

20 September 2009

Syawal 1

Alamak!....aku terbabas pagi raya. Bahana tidur sekitar jam 2 pagi. 630...kelam kabut sikit..solat subuh....nak masak air...panaskan lauk...dan terlupa nak......? Nasib baik saya ada sebut insya'allah...kalau tak dah kira mungkir janji dah ni.Harap dimaafkan yea. Dan tetamu terawal...jam 7.00 pagi. Aku tak sempat nak mandi lagi huhuhuhu. Abang sepupu aku, Abang Yem dan isterinya. Tiap-tiap tahun pun memang macam tu...Abang Yem akan jadi tetamu paling awal. Adakala datang beraya semata-mata. Makan tidak..minum pun tidak.

Adat..atau budaya orang jawa. Mengunjungi saudara tua sebelum pergi solat raya. Aku masa kecik2 dulu pun memang itulah rutinnya. Ayah akan kejut aku pagi2...lepas aku beraya dengan ayah. Ayah akan bawa aku dengan basikalnya beraya kat rumah semua wak-wak aku. Oleh kerana arwah mak anak bongsu, dari 6 beradik...maka kami dua beranak nie akan beraya kat semua rumah adik-beradik arwah mak sebelum pergi sembahyang raya. Of course la ...sesapa yang masih ada ayah ibu...maka rumah itulah yang pertama. Dan kerana atuk dan nenek sebelah arwah mak dah takde...maka rumah wak yang sulung jadi sasaran.

Paling best masa kat umah Wak Amat...sebab anak2 dan cucu2nya pun berkumpul sama pagi2 nie. Ramai. Meriah. Lepas tu Wak Zainab plak...kat sini pun ramai macam kat umah Wak Amat. Duit raya paling mahal aku dapat bila pergi umah Wak Nab nie. Hehehe dulu ler masa aku kecik2. Sekarang ni Wak Nab dah arwah....wak lanangnya Wak Mohd Diah pun dah arwah. Kami duk sekejap2 jer setiap rumah sebab nak kejar waktu kan...Ok seterusnya kami akan pergi rumah Wak Manab pulak. Ha rumah wak Manab nilah rumah kedua aku. Hehehe. Kat sini lah aku dibesarkan. Makan sepinggan , tidur sebantal dengan dua orang sepupu lelaki(Mazlan dan Ridzuan) . Masa tu adik (Siti) belum ada lagi. So ...of course aku jadi anak perempuan wak. Last sekali ayah akan bawa aku raya rumah Wak Fatimah pulak. Kat umah ni pun sama...pagi2 dah riuh dengan anak cucu Wak Timah. Untuk masa sekarang Wak Fatimah pun dah arwah. Wak Joned...aku tak kenal sangat. Sebab masa aku kecik...memang Wak Joned dah arwah. Dan arwah mak aku pun sememangnya aku tak ingat aku pernah beraya dengannya ke tidak. Sebab arwah mak meninggal dunia semasa umurnya 40tahun...dan aku masa tu baru berusia 4 tahun.
So...adik beradik arwah mak yang masih ada ....Abang yang sulung,Wak Amat lah....umur dah sekitar 80-an kot kalau aku tak silap dan Wak Manab je..pun dah berusia lewat 70-an.

Dan sekarang giliran ayah aku pulak diziarahi anak-anak saudaranya di Sungai Udang ni. Ayah aku ni anak saudara, cucu saudara dan cicit saudara memang ramai.
Sapa datang beraya umah aku Syawal 1 ini?
Macam aku sebut tadi....
  1. Abang Yem .
  2. Pastu...Abang Emol dan isteri, Kak Minah. Erm..Abang Emol nie dah mcm anak angkat ayah dah. Meriah jugaklah sebab Ibu dan adik Kak Minah datang beraya kat sini. Diaorang ni Warga Indonesia.
  3. Kak Wok. Adik abang Yem tadi. Kak Wok datang dengan 2 keluarga anaknya. Keluarga Along Din dan Keluarga Sidah. Dua keluarga yang dah berkembang. Penuh rumah aku. Baju aku pun dah start basah dah.Ops...tambah dua lagi keluarga. Keluarga Kak Saim dan keluarga Abang Rashid...dua-dua tu pun adik Kak Wok.
  4. Belum sempat basuh gelas 4 keluarga yang usai beraya dengan ayah. Datang pulak budak-budak . Anak-anak jiran aku. Jiran aku ni..Abang Kamal. Tak balik Perak. Sebab maknya yang datang beraya kat Klang. So malam tadi umah Abang Kamal memang penuh. Memang meriah. Laman penuh kereta. Siap bakar lemang. Mercun??? Rasa macam aku pun nak meletup sama. Terkejut dah jantung aku beberapa kali. Adehhhh.
  5. Pastu....aku lupa plak nama tamu nie. Heheh dia tukang cat umah aku dulu. Warga Indonesia juga. Hehehe
  6. Dalam jam 3 lebih gitu, Am ...jiran sebelah umah pulak datang. Dtang dengan anak daranya yang cute...comel. 2 tahun.
  7. Lewat petang, rakan sekerja aku pula datang berkunjung. PK 1 , Pn. Tee ditemani Pn. Salmiah. Erkkk kekok rasa nak panggil Pn. Salmiah. Sebab dah biasa panggil Kak Sal. Tapi dah Kak Sal naik pangkat jadi Penyelia Petang ...kena biasa2 kan lidah panggil Pn. Huhuhuhu...Pak Su aku pesan, Itu Etika. Adehhhhhh!
  8. Penutup tamu syawal 1....Abang Ari dan Kak Ani. Abang Ari ni anak arwah Wak Niah. Kakak sulung bapak aku.
Kiranya...syawal 1 tamunya hampir semuanya adalah kerabat Wak Amat aku tu. Aku juga belum sempat nak beraya dengan Wak Amat. Awal2 raya ni , mana la boleh aku nak tinggalkan ayah sorang diri. Dah basi raya nanti barulah aku dapat merayap kot....insya'allah. Hehehe aku kena tunggu semua tetamu dah mai rumah aku, baru aku dapat line nak menyelinap keluar. Muahahhaa....Orait....selesai satu hari raya yang biasa. Esok nak kena bangun awal lagi. Aku setia menjadi penyambut tetamu. Huhuhuhu.Kito ketemu meneh ngesok yo. Salam Aidilfitri.

4 ulasan:

imanshah berkata...

Biar hati sejernih air,jangan pula dipenuhi lumpur
Kalau salah belum berakhir,harap diampun dengan rasa syukur
Jika budi dipenuhi ikhlas, jangan ia disulam tuba
Jika ada salah dan silap, harap diampun di hari raya...
Biar amarah disunting sunyum,ibarat pekerti disulam kasih
Harap dihalal makan dan minum, ibarat rezeki yang tidak disisih

ONE ZABA berkata...

alhamdulillah...masih ada kegembiraan di syawal yg mulia.

~Insan Biasa~ berkata...

terima kasih imanshah. salam aidilfitri.

~Insan Biasa~ berkata...

cgu one,
zahiriah....