cari id yes guru sktp

27 Mei 2011

Resepi ~atas permintaan~

Resepi ~atas permintaan~  ? Ye...permintaan kawan2.....Nak tunggu saya menghulur saya tak terdaya nak melayan semua 73 orang guru di sekolah saya. Ahaks........Tak sangka pulak semua orang suka, ade tu baru tengok gambar jer pun...belum rasa. Yang dah rasa siap nak sebiji.... ngeh..ngeh..ngeh....dasat kan??? kan??? Ok lah untuk tidak menambah kehampaan kawan2 saya.....saya tepek resepi ni kat blog saya yang pink ini. Kredit untuk isteri kepada abang Anang saya.....Kak Shila yang telah sudi berkongsi resepi ini ya!! Tq Kak Shila......love uuuuuuuuuuuu!!!

Kek Lapis Kaya Kukus

bahan2:
~~1 cawan marjerin
~~1 cawan gula kastor (yg ni saya guna 3/4 cawan je)
~~5 biji telur gred A
~~1 tin susu pekat (yang ni pun 3/4 cawan gak...)
~~1 tin kecil kaya
~~1 1/2 cwn tepung gandum
~~1 sudu kecil esen vanila

cara2:
-pukul gula & marjerin hngga kembang..masuk kan telur satu persatu & pukul sebati
-masukan susu pekat,kaya,esen vanila& tepung..pukul adunan sebati
-bahagi kan adunan & letak pewarna& paste yang disukai
-tuang kan adunan di dalam loyang secara berselang seli setiap bahagian kukus selama 10min...

masa mengukus nie xsemsti nya 10 minit kita tengok dulu kalau agak2 masak boleh terus letak lapisan lain...

Hasilnya akan jadi macam nie.....letak banyak..lapis jadi besar2lahkan....kalau nak lapis nipis2 (saya x rajin) letaklah sesenduk adunan untuk setiap lapis, yang saya buat ni letak secawan adunan.... 
kalau lagi malas,boleh je wat macam kat dalam gambar di bawah ni pulak. Automatik jadi kek marble kukus kan...kan....hehehe...masa mengukus lebih kurang 1jam. Untuk kek marble ni saya campur dengan badam cincang. So masa makan tu akan terasa la kacang badam tu......sedap tau!!! Ce try buat! Ihiks...



SELAMAT MENCUBA!!!!

Tiada ulasan: