cari id yes guru sktp

21 Mei 2011

Main masak-masak

Dah lama benar saya tidak meng'asap'kan dapur saya. Hari ni tiba-tiba rindu plak. Sejak ayah dah tiada, saya amat jarang sekali lepak-lepak dan menghabiskan masa saya di dapur. Setahun saya cuti memasak. Tiba-tiba juga teringat ada satu ketika, masa tu makcik saya tinggal bersama saya kerana menjaga ayah saya yang sakit. Pergghhhh mewah betul rumah saya dengan makanan masa itu. Pagi sarapan, tengahari makan, petang ada kudap-kudapan. Sangat  best! Dan saya selalu bawa bekalan kuih muih ke sekolah. Kuih lapis, kuih talam berlauk, kuih karipap, kuih nagasari, kuih apam, kuih abok-abok, kuih cucur badak, lempeng, cendol pun buat sendiri beb! perghhh segala macam kuih tradisional lah kiranya.

Dan saya ambil kesempatan yang ada untuk belajar buat semua kuih-muih itu sementara makcik saya tinggal di rumah saya setengah tahun ada kot. Siap salin resepi dalam buku nota saya! Hahahha sayang seribu kali sayang....saya tak ingat mana saya letak buku resepi turun temurun saya tu. huahuahua.....Tiba-tiba saya rindu dengan segala kuih-muih tradisi tu. Saya rindu nak buat sendiri. Dan cikgu-cikgu di sekolah saya paling suka kuih talam berlauk saya. Tapi saya dah hilang resepi tu sekarang.....camno nak buek yo? Ayah dan makcik saya kedua-duanya dah arwah. Al-fatehah.

Saya godek-godek fb sepupu saya. Best la plak tengok segala resepi yang ada dalam picture dia. Belek-belek saya cuba buat kek lapis kaya kukus ni....(segala kuih-muih kukus memang jadi fokus saya...hahahha ) Ni lah hasilnya.......boleh la kan.....dalam peti ais cuma ade kaler hijau dan kuning...so jadilah lapis dia camnie. Lain kali nak try kaler lain plak......ade request tak, nak kaler apa? ce bagitau....nanti saya cuba buat! hihihihihi



Cumanya macam manis sangat la plak.....lain kali kena kurangkan gula nie......Yummm...yummmm....yummmyyy! Jom makan.

4 ulasan:

IMANSHAH berkata...

wah masakan bakal pengantin kita

Bapak berkata...

comel je warna kek kukus tu

~Insan Biasa~ berkata...

hehehe..tq iman.
kena biasakan balik masuk dapur....
kena ulang semula rutin yang dah setahun ditinggalkan....

~Insan Biasa~ berkata...

thanks bapak....
nanti saya try corak batik plak....