cari id yes guru sktp

06 April 2009

Marah yang membawa padah!

Marah. Aku pernah marah-marah. Pernah dimarahi juga. Marah ada dalam diri setiap dari kita. Dan dalam senarai 40 senjata Iblis, Panas baran-pemarah , tempatnya teratas sekali. Sangat bahaya kan.

Kenapa kita marah dan bagaimana kita boleh marah? Kerana adanya sifat-sifat negatif. Oh....jadinya kita perlu buang sifat-sifat negatif itu. Bermegah diri, lawannya merendah diri. Jauhlah kita dari mendekati amarah. Bangga diri lawannya, berfikir bahawa semua manusia itu sebenarnya sama rata saja. Terhindarlah diri dari mendekati marah!

Bergurau senda yang menjadi undangan kemarahan. Mengejek2 kita gantikan pula dengan sifat memuliakan. Erm.....mengejek bukankah itu diakhirnya mengundang kemarahan? Jauhinya segera. Sifat marah dengan diri ki ta sebagai manusia memang tidak dapat dihilangkan. Itu adalah fitrah kita. Tapi ianya mampu untuk dikurangkan.

"Rasulullah s.a.w dalam hadis yang diriwayatkan Abu Daud menyebut bahawasanya apabila seorang hamba mengutuk kepada sesuatu, naiklah kutukan itu ke langit.Lalu dikunci pintu-pintu langit itu buatnya. Kemudian, turunlah kutukan itu ke bumi, lalu dikunci pula pintu-pintu bumi itu baginya. Kemudian, berkeliaranlah dia ke kanan dan ke kiri. Maka, apabila tidak mendapat tempat baru, dia pergi kepada yang dilaknat j ika layak dilaknat (ertinya kalau benar dia berhak mendapat laknat), tetapi apabila tidak layak, maka kembali kepada orang yang mengutuk (kembali kepada diri si pengutuk)."

Uishh....gerun aku membacanya. Lidah kita, hati kita memang mudah untuk memberi laknat sekiranya sedang dikuasai rasa marah. Nah , di situ iblis melaksanakan janjinya pada Allah untuk menyesatkan umat manusia. Awas....apabila kita marah. "A'uzubillah minasy syaithonir rojiim...." jika kemarahan tidak hilang dengan membaca ayat yang tersebut, maka hendaklah duduk jika sedang berdiri dan berbaring jika sedang duduk, dan dekatkan diri dengan bumi, yang mana dari bumi itulah kita manusia dijadikan dan agar kita tahu akan kehinaan diri. Dalam keadaan duduk dan berbaring , cubalah untuk mencari ketenangan.

Makan kugaul hanya sedikit,
Air berkocak di dalam talam;
Badan berpeluh mataku sakit,
Angkat mengucap di tengah malam.

p/s: rujukan dari buku : 40 senjata iblis beserta bala tenteranya.


1 ulasan:

ONE ZABA berkata...

siang hari kerja jaga,
pergi kerja naik komuter;
kalau asyik malam terjaga,
cepat bangun bukak komputer.

update blog la....apa lagi.