08 Januari 2011

Perit Getir Sebuah Kehidupan

Peritnya melalui kehidupan tanpa seorang ayah di sisi. Hari ini saat-saat ingin bercerita ayah sudah tidak ada. Hari saat-saat ingin mengadu nasib ayah sudah jauh. Dan getirnya melalui kehidupan tanpa seorang ibu aku masih mampu hadapi kerana adanya insan yang bernama ayah menemani. Dan apabila kini ayah tiada dan ibu pun tiada, segala yang terbuku di hati serasa masih ada yang belum terluah.

Bukan tiada insan lain yang sudi mendengar, bukan tiada insan lain yang boleh berkongsi, tapi tetap tidak akan sama seperti berkongsi dengan ayah. Bersama insan lain aku sekadar menumpang rasa jiwa. Bersama ayah aku berkongsi rasa jiwa. Sama? pada aku lain, tetap tak sama.



kasihnya ibu
membawa ke syurga
kasihnya saudara
masa berada

berkorban nyawa
tanda kasihnya
berkorban raga
rela binasa

kasihnya ayah
sanggupkah berpisah
dan kasih anakanda
berkorban nyawa

biarlah jiwa
akan tersiksa
ikhlas dan rela
asalkan bahagia

Rasa rindu sangat nak berbual dengan ayah! Tapi kini yang mampu aku lakukan sekadar mengingatinya dalam doa dan kiriman surah Al-Fatihah....

Tiada ulasan: