cari id yes guru sktp

23 September 2008

Guru yang berjiwa guru ?




Untuk menjayakan program Prosidar (Program Sifar Dadah (rendah) - (sk la tu maksudnya)....akhirnya aku selamat menjalankan tajuk yang terakhir tu hari ini.hahahahhah bereh dah semua tiga tajuk. 2 tajuk aku dah selesaikan sebelum puasa bagi kelas Amanah dan hanya 1 tajuk bagi kelas Hormat. So...di kesempatan bulan ramadhan ni aku pulun habiskan 1 lagi tajuk bagi Amanah dan 2 tajuk bagi kelas Hormat. Almaklumlah.....puasa2 macam ni tak turun padang....so aku amik peluang ni untuk selesaikan Prosidar ni. Weiiii geng aku abish dah tau ! hehehehehh.....

Dalam gambar2 kat atas nih....selepas tgk slaid n terangkan sikit2 kanak-kanak nakal ni semua buat lembaran masing-masing yang aku dah photostat kan....kuikuikui..isi tempat kosong and aktiviti mewarna tak nak merokok. Aku bio kan ajer kana-kanak ni nak meniarap ker apa ker as long as diaorang buat kerja baik2 n buat kerja sama-sama. Ini kelas Hormat, kelas terakhir aku sebelum nak balik ...3o minit jer lagi. Pada aku ok dah....kira success gaklah sebab kekanak ni bleh bagitau balik apa yang ade dalam sebatang rokok n akibatnya jika mengamalkan tabiat merokok nih.....huhuhuhuhu harap2 kekanak ni semua akan ingat sampai bila2 apa yang aku sampaikan nih......eeeeeeaaaiiii cikgu pun sesak nafas dengan asap rokok tau! heheheh

Ahhhhhh....Tuesday, hari yang memenatkan. Hari ini waktu pembelajaran berlangsung selama 270 minit termasuklah 20 minit waktu rehat untuk kanak-kanak riang di SKTP ni. So kira-kira waktu pembelajaran kanak-kanak ini untuk sepanjang hari ini 250 minit la kan.....

Untuk aku, cikgu kepada kanak-kanak riang ni pulak....huhuhuhu I hate tuesday...coz waktu pengajaran yang perlu aku hadapi 180 minit lamanya....dan waktu senggang yang aku miliki untuk hari ini cuma 70 minit sahaja (180 + 70 = 250 kan kan kan ). Itu jika tiada sebarang mesyuarat dan surat relief la. Macam hari ni aku perlu menghadiri mesyuarat PPSMI untuk kali yang ke-4 bagi tahun ini. Habis dah waktu senggang aku untuk 20 minit yang pertama. Malah perlu ditambah waktu bertugasku 20 minit lebih awal....coz mesyuarat bermula sekitar jam 12.20 tengahari. Kira pukul rata jumlah waktu bertugas aku untuk hari ini selama 200 minit semuanya dengan waktu senggang cuma 50 minit sahaja.....huhuhuu cam xde free kan.....? (coz waktu p&p kan ke 250 minit?) . But....aku redha je....dah kerja aku macam tu kan....tu la aku xde nak komen ape2 bila ade mulut2 yang berkata susah ker jadi cikgu ni??? Actually jawapannya sangatlah subjektif...terpulang kepada individu guru itu sendiri untuk membuat penilaian terhadap profesionnya sendiri.

Kepada guru yang benar-benar 'berjiwa' guru, aku kira segala susah payah apalah sangat jika hasilnya nanti seorang perdana menteri yang berjaya memimpin negara, jika hasilnya nanti seorang cendiakawan yang budiman, apalah sangat tugas lebih masanya, jika hasilnya nanti seorang pemimpin yang berjaya memimpin keluarganya sendiri walaupun hanya sebuah keluarga yang kecil. Apalah sangat pengorbanannya jika suatu hari nanti hasilnya insan yang menyumbang kepada pembangunan dan kejayaan negara. Jom cikgu2....kita renung sama2. Kita ni guru yang berjiwa guru ke ? atau guru yang berkira elaun ke? hehehehehe jangan sesapa kecik ati ekkkkk !!!!
.

Tiada ulasan: