10 September 2008

Dedikasi daripada seorang teman prihatin

Seorang teman lama yang prihatin, menghadiahkan aku dialog ini dalam n3 blognya. So, aku terima dan mengabadikannya dalam n3 aku......

"Install Cinta"

Message: Seorang pelanggan baru saja mengalami kesulitan menginstall Cinta Kasih yang baru saja dia dapatkan. Kemudia dia menghubungi Customer Service untuk dapat memberikan petunjuk langkah-langkah menginstall Cinta Kasih secara betul melalui telepon.

Linx-Lunx: Ya, ada yang boleh saya bantu?

Pelanggan: Ya, setelah saya pertimbangkan saya ingin menginstall cinta kasih. Bolehkah anda membantu saya menyelesaikan prosesnya?

LL: Ya, saya sedia membantu anda. Anda sedia melakukannya?

P: Baik , saya sedia menginstallnya sekarang. Apa yang harus saya lakukan terlebih dahulu?

LL: Langkah pertama adalah membuka HATI anda . Tahu kan dimana HATI anda?

P: Ya, tapi ada banyak program yang sedang aktif. Apakah saya boleh menginstallnya sementara program-program tersebut aktif?

LL: Program apa saja yang sedang aktif?

P: Sebentar, saya lihat dulu.Program yang sedang aktif adalah SAKIT HATI.EXE, MINDER.EXE,DENDAM.EXE, dan BENCI.COM

LL: Tidak apa-apa. CINTA KASIH akan menghapus SAKIT-HATI.EXE dari sistem operasi anda. Program tersebut akan tetap ada dalam memori anda, tetapi tidak lama kerana akan tertimpa program lain. CINTA-KASIH akan menimpa MINDER.EXE dengan modul yang disebut PERCAYADIRI.EXE. Tetapi anda harus mematikan BENCI.COM dan DENDAM.EXE. Program tersebut akan menyebabkan CINTA-KASIH tidak terinstall secara sempurna. Dapatkah anda mematikannya?

P: Saya tidak tahu cara mematikannya. Dapatkan anda membantu saya?

LL: Dengan senang hati. Gunakan Start menu dan aktifkan MEMAAFKAN.EXE. Aktifkan program ini sekerap mungkin sampai BENCI.COM dan DENDAM.EXE terhapus.

P: OK, sudah. CINTA-KASIH mulai terinstall secara automatik. Apakah ini wajar?

LL: Ya, anda akan menerima pesan bahwa CINTA-KASIH akan terus dinstall kembali dalam HATI anda. Apakah anda melihat pesan tersebut?

P: Ya, apakah sudah selesai terinstall?

LL: Ya, tapi ingat bahwa anda hanya punya program dasarnya saja. Anda perlu menghubungkan HATI yang lain agar dapat mengupgrade-nya.

P: Oopss…saya mendapat pesan error. apa yang harus saya lakukan?
LL: Apa pesannya?

P: ERROR 412 - ‘PROGRAM NOT RUN ON INTERNAL COMPONENT’. Artinya?

LL: Jangan khuatir, itu masalah biasa. Artinya program CINTA-KASIH diset untuk aktif di HATI eksternal tetapi belum aktif di HATI internal anda. Ini adalah salah satu kerumitan pemprograman, tetapi dalam istilah non teknik ini bererti anda harus men-’CINTA-KASIH’-i mesin anda sendiri sebelum men-’CINTA-KASIH’-i orang lain.

P: Lalu apa yang harus saya lakukan?

LL: Dapatkah anda klik pulldown direktori yang disebut ‘PASRAH’?

P: Ya, sudah.

LL: Bagus. Pilih file-file berikut dan salin ke direktori ‘MY HEART’ MEMAAFKAN-DIRI-SENDIRI.DOC, dan file-file konflik dan mulai memperbaiki program-program yang salah. Anda juga perlu mengosongkan Recycle Bin untuk memastikan program-program yang salah tidak muncul kembali.

P: Sudah. Hei..! HATI saya terisi file-file baru. SENYUM.MPG aktif di monitor saya dan menandakan bahwa DAMAI.EXE dan kepuasan.COM dicopy ke HATI. Apakah ini wajar?

LL: Kadang-kadang. Orang lain mungkin perlu waktu untuk mendownloadnya. Jadi CINTA-KASIH telah terinstall dan aktif. Anda harus boleh menanganinya dari sini. Ada satu hal lagi yang penting.

P: Apa?

LL: CINTA-KASIH adalah freeware. Pastikan untuk memberikannya kepada orang lain yang anda temui. Mereka akan share ke orang lain dan seterusnya sampai anda akan menerimanya kembali.

P: Pasti. Terima kasih atas bantuannya.

People make mistakes, but the mistakes that people make also make the people.


p/s : kat mana boleh dapatkan software ni ekkkkk???? hehhee

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mcm knl je ayat2 nie..hehe..ko nak dpt software nyer kan..hmm...softwarenya doa agar ko akn dpt pengganti yg lebeh baik..insya Allah..