cari id yes guru sktp

02 Februari 2010

Macam-macam HaL!!


Semalam....mesyuarat yang panjang. 2 jam setengah. Setengah jam akhir, membawa kepada hasil dapatan lawatan audit KPM yang seterusnya membawa kepada cerita-cerita ulasan yang 'lain-lain'.
Dalam pada itu aku teringatkan satu ujian saringan yang aku baca di blog wak Jinggo. Ujian Saringan Tiga Kali. Sukanya untuk aku abadikan 3 langkah ujian tersebut yang tidak salah untuk kita sama-sama guna pakai jika ada sesuatu yang hendak disampaikan kepada kita, sebelum kita membuat 'ulasan', 'kesimpulan', atau 'penggulungan hujah'. Dan sebelum berita yang akan tersampai kepada telinga itu kita sebar2kan pula kepada orang lain yang mungkin hanya akan memporak-perandakan lagi keadaan.

1. Kebenaran
"Sudah pastikah apa yang hendak dikatakan kepada saya adalah benar?"
"tidak? ya?"
"Jadi kita masih tidak tahu apakah hal itu benar atau tidak!"

2. Kebaikan
"Apakah yang akan dikatakan kepada saya itu adalah sesuatu yang baik?"
"Tidak, sebaliknya mengenai hal yang buruk?"
"Maka, sesungguhnya berita yang ingin disampaikan itu adalah sesuatu yang buruk dan kita tidak yakin kalau itu benar!"

3. Kegunaan
"Apakah yang ingin disampaikan itu akan berguna kepada kita?"
"Tidak...?"
"Jika apa yang ingin disampaikan itu.....
TIDAK BENAR, TIDAK JUGA BAIK, BAHKAN TIDAK BERGUNA PADA KITA...
Apa perlunya pada kita untuk diperdengarkan???

Baiknya kalau kita mengamalkan 3 ujian saringan ini. makanya tidak akan mendengar dan seterusnya menyalah tafsirkan apa yang kita dengar. Kalau dah salah tafsiran...macam2 hal boleh jadi. Maka macam2 tuduhan akan terwujud dan yang salah boleh jadi betul, yang betul boleh jadi salah!


Lagi sekali aku katakan untuk diri sendiri kita boleh dengar tapi harus diingat, masuk telinga kanan dan sebelum sempat ia sampai ke otak, sila keluarkannya semula melalui telinga kanan. Jangan keluar ikut telinga kiri. Kerana umtuk melalui telinga yang satu lagi perlu melalui otak. Dan ia mungkin akan tersangkut di otak..maka itu kita dengan sendirinya akan terus memikirkan sesuatu yang sesungguhnya hanya akan memberatkan fikiran sendiri, walhal berita itu adakalanya tak bersangkutan langsung dengan diri sendiri. Haihhhhhh...
Dan macam biasa timun...menggelek luka....digelek luka...tergelek pun luka! Untuk masa ini...kita mampu lihat...perhati. Yang baik kita turuti.
yang tidak baik??? kita jadikan ingatan. CATAT! CATAT! CATAT! INGAT! INGAT! INGAT!
untuk apa?....kelak apabila tiba giliran kita berada di atas....JANGAN ULANGI segala yang kita kata , dan kita yakin itu SALAH!

Untuk waktu ini kita sedang memerhati dan belajar dari apa yang sedang kita hadapi.

2 ulasan:

ONE ZABA berkata...

macam macam hai itu adalah rencah kehidupan...

.: mama cute :. berkata...

blog orang tu..tak layan dah..hahaha.. sory pada peminat kipas susah nak mati blog berkenaan.. wakakakka