cari id yes guru sktp

13 Julai 2010

Dilemma lagi?

Kasihan teratakku. Berpenghuni tetapi tidak berpenghuni. Dan aku sedang berazam untuk memberikan nyawa kepada teratak pusaka ini. Menceriakannya dengan nafas manusia. Walaupun sekadar seorang manusia. Menerangkannya dengan bacaan dan ibadah seorang hamba. Hampir suku tahun teratak ini semput. Hampir suku tahun teratak ini gelap tidak bercahaya. Hampir suku tahun teratak ini sepi dalam keriuhan. Aku teringin mengembalikan kemeriahan di dalam teratak ini. Aku ingin mulakan semula.

Dan pastinya ada sahaja dugaan yang menghalang. Begitu dan begini. Aku perlu menceriakannya juga! Tak kira, biarlah walau ada hati yang terluka mungkin? tapi aku tidak bermaksud untuk melukakan. Ada hati yang tersentuh mungkin? tapi aku tidak sengaja melakukan begitu. Ini teratakku, siapalah lagi yang perlu menjaga dan menceriakannya kalau bukan aku ? Aku perlu buktikan pada mereka dan pada dia bahawa apa yang aku kata aku akan kota. Aku mahu rutin dulu ! Fy pernah kata aku takkan boleh kota apa yang aku hajatkan, huh....akan kubuktikan! Tapi bayarannya masa aku bersama keluarganya perlu dikorbankan. Maaf....kepentinganku, hatiku, dan perasaanku serta impianku adalah keutamaan aku. Akan aku tetapkan hati ini. Dan lihatlah, aku pasti buktikan.

Maaf ma, mama zie terpaksa aku tinggalkan sementara. Maaf ma, aku di sini di teratak ini, perlu ku lakukan sesuatu. Biarlah walau aku mengerjakannya sendirian menggunakan tulang empat keratku yang tuhan pinjamkan. Insya'allah. Tinggalan orang tua ku akan aku pelihara sebaiknya. Semoga tuhan terus melindungi aku dan memberikan aku kesihatan diri yang baik. Aku tetap ingin berada lebih waktu di rumahku sendiri. Sesungguhnya rumahku adalah syurgaku.

1 ulasan:

Elynn berkata...

Today........
We spend more, but enjoy less.
We have bigger houses, but smaller families.
We have more knowledge, but less judgement.
We have more medicines, but less health.
We reached the Moon and came back, but we find it troublesome to cross our own street and meet neighbours.
We have higher incomes, but fewer morals.
With much more food, but less nutrition…
These are times of finer houses, but more broken homes.

That’s why I propose that, as of today:
You do not keep anything for a special occasion, because everyday that you live is a special occasion.
Pass more time with your family, eat your favourite food, visit the place you love.
Life is a chain of moments to appreciate and be thankful for; it isn’t only survival of wealth.
Let’s tell our families and friends how much we love them.
Don’t delay anything which adds laughter and joy to your life.
Every day, hour, and minute are special…..
And you don’t know if it will be your last...