cari id yes guru sktp

29 November 2012

Hilangkan rasa kecewa

Salam Ukhuwah buat pengunjung TS. Terima kasih sebab suka nak main klik-klik pada frasa Tinta Semalam. Sangat menghargai tindakan anda itu. Peace Yoooo!!! hehehe. Mari hilangkan rasa kecewa. Kecewa merupakan suatu perasaan yang normal wujud pada manusia yang mempunyai hati.Kalau tidak pernah merasai perasaan itu sekarang mungkin pada masa akan datang. Yang pasti semua orang akan merasai. Saya? Hahaha sedang berada dalam hati yang gundah gulana la nie. Itu yang mencari cara menghilang rasa yang negatif tu.

Apa yang saya kecewa. Ahh...tentang prestasi diri saya sendiri. Kini sudah pun sedikit mengganggu pencapaian masa hadapan saya.Sedihkan? Bohong la kalau saya tidak kecewa kan? Dan untuk memperbaikinya saya perlu menolong diri saya sendiri dan bukannya dengan cara merintih belas ihsan kawan-kawan. Kepada yang prihatin, terima kasih. Andalah sahabat,teman dan kawan saya. Kepada yang menyepi, jangan risau anda masih kenalan saya. Tuntutan harian anda memberi komitmen kepada kerja dan keluarga juga penting. Itu saya faham. Maka saya redhakan hati saya dengan apa pun situasi. Mudah-mudahan Allah memberkati.Terima kasih tuhan!

Gembirakan hati mengubat rasa kecewa itulah caranya. Lakukan sesuatu yang boleh membuatkan hati gundah bertukar ceria. Cara saya. Masak. alamatnya makin babamla saya buka sekolah nanti! Apa yang penting.....senyum dan gembira.

Petang tadi saya asyik mengadap blog-blog masakan dan akhirnya saya tertarik dengan resepi tortilla. Mencari-cari kepingan tortilla di pasaran, tak jumpa pula. Saya tekad buat sendiri. Hahaha...kemahiran belum cukup, ketebalan tortilla saya tidak seperti yang sepatutnya. Tapi boleh la juga. Kunyah mulut sendiri je pun kan,....suami pun tak komplen, so boleh la diterima. Ngeh...ngeh...ha....sedikit berbunga dihati. Mudah je kan kalau nak hilangkan rasa kecewa?Semua pun atas diri sendiri...kalau dilayan...GILA la gamaknya.


Beberapa hati sebelum ni, kalau tidak salah pada hari Sabtu yang lepas....saya punyalah teringin nak merasa dan menjamah durian crepe yang semakin menjadi-jadi sebutan orang ramai. Pun saya cubalah buat sendiri setelah merayau-rayau kot ada yang menjual di sekitar bandar Klang, tapi tak jumpa. Saya ni pandai sangat pulaknya nak buat crepenya tu...hahaha kelakar, nasib baik suami rajin nak membuatkannya untuk saya. Happy sangat. Gembira lagi.....mari kita cari lagi kegembiraan. Kalau tidak ada, bukan menjadi kesalahan untuk kita wujudkannya...betulkan??? Inilah hasil durian crepe saya.

 Rujukan : Blog Masam Manis

Blog Masam Manis adalah blog yang wajib saya kunjungi saban hari. Memang tak jemu. Gambar yang cantik-cantik dan resepi-resepi yang sangat menarik. Saya dah jadi peminat setia blog ini. Selain blog masam manis, ada dua lagi blog yang sering saya kunjungi. Blog Spices Journey. Blog ini milik Kak Shiela, merangkap isteri kepada abang sepupu saya. :-) . Saya gemar  juga mengunjungi blog Mat Gebu ,Dapur Tanpa Sempadan. Resepi-resepinya mudah untuk diikuti lantaran penerangan langkah demi langkah yang mudah difahami. Best sangat! Saya la....orang lain saya tak tahu. Kalau dah boring tak tahu nak masak apa, di blog-blog inilah saya pinjam resepi. Hehehehe Herm...gembirakan? So tak perlu susah-susah memikirkan kesusahan yang menimpa. Lagi pula saya dengar dalam rancangan Dato' Fadzilah Kamsah tu...Selami Jiwa....Kalau kita diberi satu musibah, sabarlah dan tuhan akan balas dengan dua kegembiraan! Senyum dan teruskan senyuman. Orang yang gembira belum tentu tersenyum, tapi orang yang tersenyum pasti akan gembira.


Tiada ulasan: