cari id yes guru sktp

22 November 2012

Lumrah kehidupan

Turun naik dalam kehidupan itu lumrah. Ibarat roda yang berpusing, adakala kita berada di bawah dan ada kala kita berada di atas. Menghadapi segala ujian dan dugaan dari Allah. Hadapinya dengan redha. Seperti mana dialog dalam filem Ombak Rindu tu kan. Redha itu ikhlas. Maka Ikhlaskan lah hati ketika menempuh ujian-ujian getir dalam kehidupan. Pasrah itu menyerah. Maka seterusnya setelah meredhai maka menyerahlah kepada Allah. Dalam erti kata yang lain. Tawakkal. Bukannya pasrah lemah atau pasrah mati. Menyerah tanpa sebarang tindakan , itu yang kurang betul dan kurang baik.  Redha + Pasrah + Tawakkal.

Sesungguhnya Allah mengasihi mereka-mereka yang diuji...diduga. Sesungguhnya Allah sedang merindui rintihan hamba-hamba-Nya itu yang barangkali hampir alpa dan leka dengan urusan duniawi. Sesungguhnya Allah sedang menghampiri dan ingin hamba-Nya itu kembali menyintai yang Maha Agung! Sesungguhnya Allah menyayangi dan ingin memberikan Anugerah terhebat kepada hamba ciptaan-Nya.

Tidak perlu menyalahkan takdir, tetapi bersyukurlah. Kita perlu menang untuk melayakkan diri kita menuntut hadiah yang sedang ditawarkan. Dan bersyukurlah kerana kita adalah insan terpilih yang mungkin akan memenangi hadiah tersebut. Yang penting usahakanlah yang terbaik . Semoga kemenangan itu milik kita. Dan untuk menang ranjau duri hujan panas perlu dulu ditempuhi. Gagahi tindakanmu. Perkasai imanmu.

Doa Kuat Semangat:

“Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kesusahan dan kedukaan. Aku berlindung kepadaMu dari lemah kemahuan dan kemalasan.Aku berlindung kepadaMu dari sifat pengecut dan bakhil. Dan aku berlindung kepadaMu dari banyak hutang dan kezaliman manusia.”



Tiada ulasan: