cari id yes guru sktp

11 September 2011

Iktibar daripada Sebatang Pensel

 N3 ni spesel edition untuk sky walker,cuore rie, rossi ron, ultraman taro ....rakan2 sempoi fb saya. dan kepada pembaca blog TS juga.
Tiga-empat hari lepas saya ada membuat post "Hidup umpama Pensel" dalam status fb saya, dan komen-komennya semacam menimbulkan cerita lain pulak. Faham gurau-gurauan daripada rakan-rakan....tapi....beginilah....maksud sebenar yang ingin saya sampaikan tentang "PENSEL" yang saya maksudkan adalah ini.....dalam perenggan yang seterusnya.

Pernah seorang anak bertanya kepada ibunya yang sedang menulis.
"Apa ibu sedang tulis? Ibu menulis tentas siapa? Atau pengalaman ibu?"
"Ibu menulis tentang diri kamu, tapi ada yang lebih penting daripada itu, iaitu pensel ini."
"Apa yang istimewa tentang pensel ini?" tanya si anak.
"Ibu berharap hidupmu adalah seperti pensel ini. Walaupun sebatang pensel, ada lima nilai yang boleh kita pelajari daripadanya.Mahu tahu?"
"Ya, ibu."

Pertama
Pensel ini mengingatkan jika kamu boleh membuat sesuatu yang hebat dalam hidup ini. Jangan lupa, ibarat pensel,ada tangan yang memegangnya. Makan, ingatlah akan adanya kuasa yang membimbing langkah hidupmu iaitu Allah s.w.t. Dia akan selalu membimbing kita menurut kehendak-Nya.

Kedua
Ketika menulis pensel kerap menjadi tumpul. Ibu terpaksa berhenti untuk mengasahnya. Pensel ini pasti menderita ketika diraut, tetapi hasilnya ia akan menjadi tajam dan bagus tulisannya. Begitu juga akan berlaku dalam hidup kamu. Kamu mesti berani menempuh kesusahan kerana ia menjadi sebab untuk dirimu menjadi lebih baik.

Ketiga
Pensel ini mungkin menghasilkan tulisan yang salah. Namun kita boleh memadamkan dan betulkan tulisan ini semula. Begitulah yang ibu harapkan kepada anak ibu ini, sentiasa memperbaiki kesalahan dalam hidup. I
Ia bukanlah sesuatu yang hina kerana dengan memperbaiki kesalahan, kita akan sentiasa berada di jalan yang benar.

Keempat
Tahukah anak ibu mana yang lebih penting; luar atau isi pensel ini? Sudah tentu arang atau karbon di dalamnya. Oleh sebab itu, berhati-hatilah dengan apa yang tidak baik dalam diri kamu itu dan hindarilah.

Kelima
Pensel ini selalu meninggalkan tanda atau goresan.Begitu juga kamu, apa sahaja yang kamu buat pasti sahaja meninggalkan kesannya pada diri atau pada orang lain. Ibu berharap kamu akan selalu berhati-hati dan bijak dalam bertindak.

Inilah antara kata-kata yang baik untuk si anak membawa prinsip yang positif. Wahai ibu bapa, jangan berputus asa. Apa sahaja kata-kata semangat yang kita ulang-ulangkan kepada anak-anak ( walau nampak seperti mereka tidak mengendahkan) pasti akan memberi bekas dalam jiwa mereka. Ulang-ulangkanlah.
SOLUSI   Isu No:35 m/s 31

P/s :
Menarik bukan? Jika ada kisah positif tentang pensel yang lebih baik untuk kita kongsikan bersama mengapa pilih kisah yang #%$^%&. Bukan apa ...siapa diri kita adakalanya dinilai dari sudut siapa dan bagaimana kawan-kawan kita. kan?

Hey guys....sometimes i'm worried....kalau2 apa yang saya tulis dan komen2 anda tulis di fb saya (komen yg menyimpang) dibaca atau terbaca oleh En. Muhamad Jajuli Naim dan En. Mohd Salleh Mohd Kassim. Fb saya ada link dengan keluarga mereka tau. lagi sekali....
"siapa diri kita, adakalanya dinilai dari sudut siapa dan bagaimana kawan-kawan kita. kan?"
Bahasa melambangkan bangsa.

2 ulasan:

atie berkata...

Tinta semalam...

bagus.... sungguh bagus.....

IMANSHAH berkata...

lama tak menulis dengan pensil