cari id yes guru sktp

30 November 2009

ceritera aidiladha

raya yang sangat berbeza dari raya-raya yang sebelum ini. kali nie aku bawa diri ke rumah mak sedara aku. selalu berdua sekarang dah sorang. heheh...terbalik dari lagu asal s.m salim dulu sekarang tu kan... :-)

anyway seronok juga, ada adik2 dan anak2 buah yang meriuh rendahkan susana raya aidiladha. aku sampai jenjarom pagi khamis, adik2 dan bibik dah mula masak dah. aku tukar pakaian, turun dapur jugaklah..buat apa yang patut. petang tu kami sama-sama masak ketupat (adabi jer) mudah dan cepat.biasalah kan...heheh. masak rendang ayam dan rendang daging beserta sayur lodeh. lemang, beli 10 batang. siap! buat kenduri sikit kat surau muzir. sebelah umah jer. kenduri untuk arwah mak dan ayah aku, juga untuk kenduri nenek muti'ah.

hari kedua lepas kenduri, tak buat apa2. makan pun lauk rendang tu la kan. cuma petang tu jer siapkan inti karipap. nak buat kuih karipap untuk sarapan orang2 yang akan buat kerja korban kat surau sok pagi. Awal paginya bangun goreng bihun. dan bibik buat juga kuih talam lauk. orang tempah .

oh ya ,sebut pasal nenek...rumahnya belakang rumah bibik je. aku ingat lagi kat situlah tempat aku main2 masa kecik dulu. dengan kak ana, dengan abang mie, dengan N...alamak aiii sekali dengan aidil aku lupa. bibiklah yang mencerita semula kisah aku dengan aidil dulu. hampeh aku tak ingat langsung. bibik kata aku selalu kena buli ngan dak aidil...ada sekali aku di selubungkan dengan lapik kaki ...aku leh duk diam jer tak melawan sikit pun! hahahaha baik kan aku....kena buli pun diam jerk....
dan yang aku masih ingat aku main bara api dengan N...aku leh suh N pijak bara api tu, leh pulak si N tu ikut cakap aku . Apa lagi pastu melalaklah dia ,dan aku...hahahhah kena marah ngan mak sabariah. ngeh...ngeh...ngeh....

ha..sekarang masing2 dah ade kehidupan masing2...N dah kahwin anak satu. Aidil pun dah kahwin anak dua...haziq + ara...malam raya meriah....budak2 ramai yang taknak balik. semua pakat nak tido umah tu. maka berkumpullah semua hero tu, termasuk si haziq. nak pulak si irfan ada, si amir ade, mak yah tinggal pun x kisah diaorag ni. siap pesan suh kejut awal nak tengok sembelih lembu kat surau sok pagi. deme dah biasa panggil bibik..'mak'. mak esok kejut iffan tau...kul 8 solat subuh. Hahahahah kami pakat gelak. banyaklah ko punya subuh kul 8 dik! tapi sharp! memang kul 8 betul dia bangun.

hari ketiga- korban 2 ekor lembu kat surau muzir tu. gotong royong. masak sup dan limpa hati kami masak ungkep...marbeles tul! malamnya relaks2 je nonton TV.

Hari keempat aku masuk dapur lagi , n pegang pisau lagi. ngeh..ngeh....nak prepare buat nasi ambeng pulak! perghhhhh kalau putri tahu nie.....menyesallah dia tak ikut aku balik umah bibik! hahahahaha. bibik buat sebab ade tempahan. bukan nak buat sesaja makan anak beranak. aku dah petang tu siap2 pulak nak balik klang. bibik bekalkan aku dengan nasi ambeng tu....perghhhhhh my peberet nasi ambeng!
nak resepi? lawat url yang tertera pada gambar kay!

3 ulasan:

ONE ZABA berkata...

gembira tengok anis gembira. moga kegembiraan itu berterusan.

Pn Kartini berkata...

Salam..:)
Berkumpul bersama sanak saudara semmgnya bisa menghiburkan hati..
salam Aidil Adha..:)

a kl citizen berkata...

assalammualaikum

bestnya nasi ambeng...