cari id yes guru sktp

25 Oktober 2011

Bayar Hutang.


Pagi ini saya sambung dengan program pandai baca anjuran PIBG sekolah. Saya harus habiskan bilangan jam yang masih tertunggak. Jadi kesemptan cuti seminggu sempena deepavali ni saya rebut.Untuk hari ini cuma 2 orang je la pulak yang hadir. Sorang tu ntah mana ditunggu-tunggu x sampai pun. Telefon pulak tak bawak. Burn sudah 2 jam budak ni. Ahyoooo......cikgu pun sudah kesuntukan masa ni.Program ni melibatkan murid-murid lemah bagi kemahiran membaca tahap 2.....tapi tak tahulah kan....kenapa guru tahap 1 yang terpilih untuk jadi tenaga pengajarnya? Saya nampak macam berkira huh?? Hakikatnya cikgu tetap cikgu, kat mana dan bagaimana pun, siapa client kita......begitulah...tugasnya mengajar dan mendidik.

Lupakan dahulu bab tanda baca. Lihat kepada sturuktur ayat yang dibina serta ejaan perkataan. Jenuh juga nak membetulkan sesuatu perkara yang sudah menjadi kebiasaan ni kan. Tu sebab budak-budak ni baik kalau kita biasakan yang betul dari awal......haih.

Ayat-ayat ini telah dibina oleh murid saya yang kini berada di tahun 4. Tahun depan masuk tahun 5. Apa komen u all?

1. ayah memletakkan tikau di dalam kereta
2. kami semua dah sampai ke pantai
3. mak meletakan barangnya di tepi pantai
4. abang dan kakak bermain bola di tepi pantai
5. ayah dah sampai di pantai
6. abang dan kakak bermain bola pantai
7. emak memegang beg berkelah
8. ayah membaca surat khabar di pantai
9. ayah membaca buku cerita di pantai
10.adik dan abang memmain bolah baling di tepi pantai
11.ayah memletakkan bawangnya di lalam kereta

Mentang-mentang gambar yang saya beri suasana di tepi pantai, ayat yang diaorang buat pun majoriti 'di tepi pantai'. Hish...sungguh tidak kreatif la deme ni. (T_T)

Tiada ulasan: