23 Mei 2007

Ketam mengajar anak berjalan lurus

Ramah mesra dengan sesiapa sahaja akan memudahkan diri kita untuk didekati oleh sesiapa sahaja. Keramahan menunjukkan kemesraan. Jangan terlebih ramah, susah juga . Itu sebab kita digalakkan bersederhana sahaja dalam banyak perkara.

Peperiksaan pertengahan tahun di sekolah tamat hari ini. Memberikan peluang untuk beramah mesra dengan murid-murid. Anak-anak kecil ini mudah untuk berkongsi cerita, apatah lagi apabila mereka berasa selamat tatkala bersama kita.

Pendekatan ini (ramah) boleh juga kalau cikgu sekolah gunakan untuk mendekati murid-muridnya. Pasti banyak cerita akan kedengaran. Pelbagai aduan bakal disampaikan. Walaupun sekecil kuman, cikgu yang ramah itulah yang akan dicarinya!!!

Hingga hal-hal peribadi pun murid-murid sekarang tidak segan silu untuk ditanyakan kepada guru mereka.Pelbagai soalan ditujukan. Dan selaku guru haruslah bersedia untuk menjawabnya.Tapi haruslah berhati-hati ketika mengeluarkan kata-kata. Tersilap bahasanya boleh tersilap tafsirannya.

Kepercayaan mereka pada gurunya juga membolehkan mereka ke tahap berkongsi rahsia bersama gurunya. "Cikgu....nak tahu tak saya ada rahsia pasal cikgu **** " antara ayat-ayat yang mungkin pernah sampai ke telinga para guru."Tapi...cikgu jangan cakap dengan sapa-sapa tau...ini rahsia" . Kata-kata itu bukanlah keluar daripada murid berumur 12, 16, atau 17 tahun sahaja. Malah juga daripada murid yang baru menjangkau 8 tahun.

Wahai cikgu-cikgu sekalian, sedarilah perlakuan kita sememangnya menjadi perhatian murid-murid kita. Bahasa kita walau senakal mana pun murid tetap sampai kepada pendengaran mereka.Ramah dan rapat bagaimanapun kita bersama murid kita , kita tetap perlu berwaspada dengan tingkah laku dan pertuturan kita. Apa yang didengar,dilihat akan tetap menjadi contoh!

Jangan sampai satu hari nanti kita akan terdengar " Fariz mana?" "Entah, dah pergi mati kat belakang sana". Aduh itukah bahasa anak merdeka? Di tanya guru yang mendengar..."Eh, kenapa cakap macam tu?". "Cikgu **** cakap macam tu, boleh!"

Macam mana nak membela ya? Awas cikgu , guru di sekolah sewajibnya mengajar budi bahasa yang penuh kesopanan dan bukan sebaliknya, gara-gara keramahan yang berlebihan membuatkan kita lupa yang berhadapan dengan kita itu adalah waris yang bakal menjunjung adat budaya dan kesopanan.

Bersopanlah kita sebelum kita mengajar anak murid kita erti budi bahasa dan kesopanan.Jangan menjadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus!!

Tiada ulasan: