cari id yes guru sktp

19 Mac 2007

"Kenapa?"

mendamaikan pandangan"Kenapa?" Kata tanya 'kenapa' ini kerap digunakan oleh anak-anak zaman IT ini. Jika kita amati setiap kali ada larangan jangan, maka kata tanya 'kenapa' ini akan berada di bibir.Cubalah berikan pernyataan jangan kepada anak-anak kita, tunggu dan lihat responnya. Walaupun tidak semua tetapi hampir kebanyakkan daripada mereka pasti mahukan penjelasan.

Pemikiran anak-anak zaman ini sudah tinggi dan adakalanya melebihi had umur anak itu sendiri. Jangankan anak remaja, anak kecil yang baru sekolah tadika pun banyak persoalan yang diutarakan. Semakin membesar anak-anak hari ini semakin berat persoalan yang diperlukan untuk penjelasan.

Suatu perkembangan yang agak sihat. Anak-anak ini menunjukkan minatnya untuk mengetahui sesuatu. Perasaan ingin tahu inilah yang perlu diselia oleh orang yang lebih dulu makan garam. Mereka harus diawasi dan dibimbing agar tidak tersalah mencari penjelasan dan agar sentiasa berada di kawasan yang selamat.

Untuk itu, apakah mereka-mereka yang lebih berpengalaman bersedia untuk bersama-sama bagi memberikan tunjuk ajar dan pengalaman kepada anak-anak yang sedang mahu meneroka hidup? Cuba renungkan seketika , apakah setelah menjadi seseorang, kita juga telah bersedia untuk membantu seseorang yang lain agar menjadi seseorang? Dan setelah semua persoalan 'kenapa' terjawab, kita mungkin perlu bersedia dengan persoalan 'bagaimana' pula.

Kenapa perlu pengalaman? Bagaimana untuk dapatkan pengalaman?

Belajar sebenarnya tidak pernah berehat.Sama seperti masa yang tidak pernah berhenti walaupun sesaat.......

Tiada ulasan: