cari id yes guru sktp

18 Mac 2007

Belajar dan belajar

Tekun...menyiapkan latihan yang diberi
Belajar itu satu tugas bagi setiap individu. Tidak kira tua atau muda. Manusia seharusnya tidak berhenti belajar untuk menjadi seseorang yang boleh digelar "Insan". Pembelajaran adalah sepanjang hayat. Itulah sebabnya sampai ke liang lahat pun kita masih lagi belajar.

Belajar tidak kira di mana-mana pun kita berada. Ianya satu maah dan tanggungjawab terhadap diri kita sendiri.Seharusnya juga kita menanamkan rasa minat untuk belajar kepada anak-anak yang masih kecil. Mereka ini tidak patut jemu untuk mengutip ilmu sebagai bekalan disepanjang perjalanan hidupnya.
Ilmu-ilmu ini pastinya akan berguna dan membawa maanfaat yang maha besar kelak. Tidak semuanya akan segera menunjukkan hasil setelah kita menjayakannya. Pokok pun berbuah hanya apabila sudah tiba masanya.
Kita harus menjadi seseorang. Lakukanlah sesuatu melebih orang lain walaupun hanya selangkah ke hadapan. Saya akan ingat pesanan majikan saya yang saya panggil ayahanda di sekolah. Pengalaman ayahanda yang pernah diceritakan kepada saya akan saya jadikan tauladan untuk saya menjadi seseorang.
Pengalaman adalah pengajar yang terbaik untuk seseorang. Kita harus lakukan sesuatu untuk mendapatkan pengalaman itu. Itu adalah sesuatu yang pasti. Jangan tunggu untuk disuapkan pengalaman tetapi carilah pengalaman.

1 ulasan:

NaqeebLukhman berkata...

saya pun nak jadi seseorang... boleh tak cikgu... huhuhuuu....