24 Mac 2012

Ingat...ingat...ingat???...kamu sendiri bagaimana?

ingatlah.....apa yang anda ada sekarang...tak kira anda seorang yang kaya...duit berjuta2....mpunyai harta yang banyak....ianya hanya untuk sementara....ingat kalau kita tak knal erti bersyukur....maka lenyap lah segala2nya di depan mata anda,,,,ingat.....ingat
Agaknya apa komen anda-anda semua tatkala membaca kenyataan di atas? Pernah terbaca di mana-mana? Atau mungkinkah anda tahu siapa yang mewujudkan kenyataan sedemikian itu? Herm. Menarik hati saya untuk menyoalkan....kenapa hanya fokus kepada yang kaya? duit berjuta2? harta yang banyak? sahaja? so...boleh agak tak siapa penulisnya tatkala key word (perkataan yg dibesarkan font) difokuskan? Memberi peringatan kepada yang kaya...yang duit berjuta2.....yang hartanya banyak....minta bersyukur dan segalanya untuk sementara....ingat...ingat...ingat....penegasan yang kuat...sampai 3x ingat!
Dari saya....ingat...ingat...ingat...siapa pun kita, kaya atau miskin, berharta atau papa....tetap semuanya sementara. kalau kaya....ia sementara...kalau tuhan nak tarik...kita jadi miskin. kalau miskin....juga ia sementara...kalau tuhan nak beri...tiba-tiba melimpah rezeki! Apa yang penting...jangan hanya tahu beringat tatkala dalam kepenatan....kesusahan....kesedihan dan penderitaan. Beringatlah juga tatkala kelapangan....kesenangan....keriangan dan kebahagiaan!! 
Hadapi realiti tak perlu hipokrit. Tak perlu meraih kata. Seolah orang sekeliling hanya melihat diri dengan sebelah mata. Muhasabah diri sendiri. Jangan menunding jari ke arah orang lain sebelum cermin diri dan lihatlah siapa kita dan bagaimana kita.
 

Tiada ulasan: