06 Disember 2011

AL-Kisah seorang pemiutang

Ini status saya di fb untuk hari ini...
"ikhlas bagi pinjam....maknanya kenalah juga pulangkan, bukankah begitu? Atau adakah bila kita kata ikhlas itu bermaksud pinjam dan tak payahlah susah-susah nak pulangkan......macamtu ker?????"

Dan ini pula komen yang saya dapat daripada status tersebut..

"Itulah mentaliti melayu kita bila sebut IKHLAS. I also had been there...huhuhu.."

Jika situasi begini berkali-kali terjadi....maka adakah akan menjadi salah diri andaikata di masa hadapan kita sudah tidak mempercayai orang lagi. Mula pula kisah baru...

"elehhhhh dia tu kedekut....duit ade pun nak pinjam sikit x boleh....Allah tarik rezeki dia baru tahu'...

Ahaa...sudah dapat pula kita doa yang sebegitu. Kalau beri pulak, takut2 pengalaman-pengalaman lalu berulang lagi. Manusia.....masa mintak manis mulut bukan main, berjanji nak bayar semua. Bila tiba masa suku daripada pinjaman pun x terbayar...ape kes??? Lepas tu sedap mulut kata kita x ikhlas....wah.....Penganiayaan sedang berlaku! 

Mengata orang sangat pandai...kalau orang berhutang dengan dia pandai pulak merungut2 kat belakang
"bayarlah sikit2..., ini menyusahkan aku x bayar langsung"

Wah...sekarang kena batang hidung sendiri, satu sen x bayar... dikata pulak orang yang memberi pinjam ni tak ikhlas dan lupa diri??? Hey...siapa yang lupa diri ni???????




 *************************************************************


Berdosa besar bagi orang yang sengaja tidak membayar hutang. Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah berkemampuan untuk membayar-nya, boleh mendatangkan kesan buruk dalam hidupnya bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat antaranya :

    i. Hidup akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya.
    ii. Hidup mereka tidak akan mendapat keredhaan dan keberkatan   Allah.
    iii. Perbuatan mereka itu digolongkan dalam perbuatan zalim.
    iv. Amalan kebajikan mereka tidak akan diterima.

Sabda Rasul S.A.W.
  Maksudnya : “Penangguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya, adalah satu kezaliman, halal maruah dan hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang boleh mengambil tindakan ke atas diri dan maruahnya)
(Riwayat Ibnu Majah)
 Sabda Rasul S.A.W.
  Maksudnya : “Kurangkan dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu ketika hendak mati. Kurangkan daripada berhutang nescaya kamu akan hidup bebas”.
  (Riwayat Baihaqi)

Disediakan oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor

Tiada ulasan: