09 Jun 2009

Hati yang sedikit terhiris ku tenangkan dengan laut ini

Semakin hampirnya hujung minggu ini, semakin terasa hirisan di hati. Di mana harus aku bawa hati, ke mana pun aku pergi darah itu kan tetap mengalir. Aku cuba membawanya ke pantai ini dan melontar jauh sakit itu. Semahunya aku tidak sanggup menghadapi hujung minggu ini. Namun ketetapan Illahi manakan mungkin untuk aku hentikan. Bayu pantai ini sesungguhnya mengetahui segala sejarah yang pernah aku catatkan di angin lalu.Nah....mungkin kerana itu maka pantai ini tidak seindah pantai-pantai lain yang gah menghadiahkan keindahan masing-masing. Hahaha mungkin di pantai ini sudah terlalu banyak kekecewaan di lemparkan padanya sehingga terkubur segala kesucian pantainya.

Tapi kunjunganku kali ini , aku terlihat sedikit keindahan pantai yang sentiasa ditemani sang ombak. Kehadiran ombak memukul tepian itulah yang menjadikan suasana pantai bertambah indah. Ya...seiras dengan kehidupanku yang selalu ditemani badai kehidupan, dan badai itulah seninya kehidupanku. Yang memberi corak -corak yang tak pernah ku sangkakan. Badai itu jugalah yang memberikan aku satu nafas baru setiap kali aku jatuh di pukulnya. Betapa cantiknya kehidupan ini jika dipandang dari sudut yang pelbagai. Dan cantik atau buruknya kehidupan yang bakal kita lihat dikemudian hari....kitalah yang menentukan bagaimana untuk melihatnya! Aku sering ingat ,seseorang itu sentiasa mengingatkan aku bahawa kita sebenarnya ada pilihan...dan kiranya kita tidak dapat untuk memilih di waktu ini, di hujungnya akan tetap ada pilihan untuk kita. Tapi entah..tiba-tiba hatiku seperti kembali ingin menangis persis 9 tahun yang lalu.

(Destinasi pilihan- Pantai Morib)

Tiada ulasan: